A Study on Conflict Management Model for IS Integration: Focusing on Banking Industry under M&A

조직간 정보시스템 통합을 위한 갈등관리모형: 은행업종의 인수.합병을 중심으로

  • 김상훈 (광운대학교 경영정보학과) ;
  • 최점기 (광운대학교 디지털경영연구소)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

The main objectives of this study are (1) to identify the conflict types in IS integration process with respect to M&A, (2) to propose the ways to manage the origin of conflict to be expected, and (3) to develop the conflict management model which establishes the relationship among the M&A strategy, the IS integration strategy and change management process that influence the source of conflict. In order to achieve these research objectives, this study focuses on banking industry under M&A with the viewpoint of change management instead of existing technology-oriented IS integration strategy. The findings of this study are thought not only to be useful as a practical guideline in carrying out IS integration project under M&A but also to provide significant basis for constructing the theoretical framework of effective IS integration strategy.

Keywords

References

  1. 강신규, 이기돈, 이철호, 추헌, 조직행동론, 형설출판사, 2003, pp.463-469
  2. 구본성, 김우진, '우리나라 은행산업의 주요 과제와 전망', 정책조사보고서, 한국금융연구 원, 2003, p.1
  3. 김기태, '인수 합병의 성공 요체:인적 자원 관리', LG주간경제, 661호(2002), pp.34-41
  4. 김대호, '국내 은행간 합병의 효과분석', 재무관리연구, 제17권, 제1호(2000), pp.283-306
  5. 김병연, '은행합병 이후의 경영전략', KIF 금융논단(1999-2000), 2000, pp.123-127
  6. 김상훈, '정보시스템 구축.운영 과정상의 전 산담당부서 및 사용자부서간 갈등관리 모형', 광운대인문사회과학논문집, 제27집(1998), pp.217-234
  7. 김우진, '국내 은행산업에서의 M&A 전망', KIF 금융논단 '96-'98(1998), pp.245-250
  8. 김우진, '합병은행의 추진과제', KIF 금융논 단(1999-2000)(2000), pp.159-162
  9. 김은홍, 이진주, 정문상, 사용자 중심의 경영 정보시스템, 제3판, 2000, p.588
  10. 김인호, '기업합병전략의 효과분석 연구', 경제연구, 제8권, 제1호(1987), pp.367-386
  11. 박경문, 최명범, '합병기업의 조직문화 통합 에 따른 리더역할이 조직유효성에 미치는 영 향', 인적자원관리연구, 제2호(2001), pp.147-169
  12. 박노경, '국내 은행합병의 역사적 고찰: 1910-2000년', 경영사학, 제17집, 제2호(2002), pp.117-139
  13. 손소영, 박정훈, '은행합병성공에 영향을 미 치는 잠재변수 규명을 위한 경로분석', IE Interfaces, Vol.12, No.4(1999), pp.506-513
  14. 시시권, '갈등 지각과 관리 전략이 갈등 결과 에 미치는 영향', 대한경영학회지, 제15호 (1997), pp.55-78
  15. 신건호, 김길생, 송영렬, 21세기 기업경영혁 신, 학문사, 2002, pp.621-622
  16. 신창근, '효율적 인적자원관리의 통합이 성공 적인 인수합병에 미치는 영향', 산업관계연구, 제12권, 제1호(2002) pp.123-154
  17. 엄봉성, '금융기관 합병의 기대효과와 향후 정책과제', 금융연구, 제10권, 제1호(1996)
  18. 유용주, '은행 합병의 성공조건', CEO Information , 제154호(1998), pp.1-23
  19. 이광종, '갈등관리에 관한 연구', Productivity Review, Vol.9(1995), pp.213-238
  20. 이병윤, '선진국 은행들의 IT투자 전망 및 주요 투자예정 분야', 2002 KIF 은행경영 브리 프, 2002, pp.178-181
  21. 이선로, '기업 인수/합병(M&A)에 따른 조직 간 정보시스템 통합 전략에 관한 연구', Information Systems Review, Vol.2, No.2 (2001), pp.313-323
  22. 이주인, '인수 합병의 성공포인트', LG주간 경제, 605호(2001), pp.24-31
  23. 이학종, 조직행동론, 세경사, 1995
  24. 임석빈, '우리나라 은행 합병에 관한 연구', 국제상학, 제13권, 제2호(1998), pp.401-417
  25. 정수진, 고종식, '조직내 개인적 갈등의 원천 과 관리방안에 관한 연구', 인사관리연구, 제17권(1993), pp.247-270
  26. 채희율, '은행합병의 성공요인', KIF 금융논단 1996-1998, 1998, pp.173-176
  27. 함유근, '은행의 정보기술 투자방향', KIF 금융논단 1996-1998, 1998, pp.205-208
  28. K은행 전산정보본부, 'IT시스템 통합계획', 2002
  29. Ashkenas, R., L. D. Monaco, and S. Francis, 'Making the Deal Real:How GE Capital Integrates Acquisitions', Harvard Business Review, Vol.76, No.1(1998), pp. 165-176
  30. Barki, H. and J. Hartwick, 'Interpersonal Conflict & Its Management in Information System Development', MIS Quarterly, Vol. 25, No.2(2001), pp.195-214 https://doi.org/10.2307/3250929
  31. Berger, A. and D. Humphrey, 'Megamergers in Banking and the Use of Cost Efficiency as an Antitrust Defense', The Antitrust Bulletin, (1992), pp.541-600
  32. Carey, Dennis, 'Lessons from Master Acquires: A CEO Roundtable on Making Mergers Succeed', Harvard Business Review, Vol.78, No.3(2000), pp. 145-154
  33. Cartwright, S. and C. L. Cooper, The Human Effects of Mergers and Acquisitions
  34. Dent, E. B. and S. G. Goldberg, 'Challenging Resistance to Change', The Journal of Applied Behavioral Science, Vol.35, No.1 (1999), pp.25-41 https://doi.org/10.1177/0021886399351003
  35. Deutsch, M., 'Sixty Years of Conflict', International Journal of Conflict Management, Vol.1, No.3(1990), pp.237-263 https://doi.org/10.1108/eb022682
  36. Fairfield-Sonn, J. W., J. R. Ogilvie, and G. A. DelVecchio, 'Mergers, acquisitions and long-term employee attitudes', The Journal of Business and Economic Studies, Fall, Vol.8, No.2(2002), pp.1-16
  37. Gibson, J. L., J. M. Ivancevich, and J. H. Donnelly, Organizations:Behavior, Structure, Process, Texas:Business Publication, 1988
  38. Gordon, J. R., Organizational Behavior, Allyn & Bacon(4th), 1993, p.448
  39. Johnston, K. D. and P. W. Yetton, 'Integrating information technology divisions in a bank merger Fit, compatibility and models of change', The Journal of Strategic Information Systems, Vol.5, No.3(1996), pp.189-211 https://doi.org/10.1016/S0963-8687(96)80003-5
  40. Jick, T. D., Managing Change:Cases and Concept, Homewood, Irwin, 1993, p.1
  41. Kolb, D. A. and A. L. Frohman, 'An Organization Development Approach to Consulting', Sloan Management Review, Fall 1970, pp.51-65
  42. Kotter, J. P. and L. A. Schlesinger, 'Choos -ing Strategies for Change', Harvard Business Review, March-April 1979, pp.106-114
  43. Kreitner, R., Management, (5th ed.), Boston :Houghton Mifflin, 1992
  44. Lee, J. and S. H. Kim, 'The Relationship between Procedural Formalization in MIS Development and MIS Success', Information & Management, Vol.22, No.1(1992), pp.89-111 https://doi.org/10.1016/0378-7206(92)90064-M
  45. Lewin, K., 'Frontiers in Group Dynamics: Concept, Method and Reality in Social Science; Social Equilibra and Social Change', Human Relations, Vol.1, No.1(1947), pp. 5-41 https://doi.org/10.1177/001872674700100103
  46. O'Cornor, C. A., 'Resistance:The Repercussions of Change', Leadership & Organization Development Journal, Vol.14. No.6 (1993), pp.30-36
  47. Rahim, M. A., Managing Conflict in Organizations, Westport:Prager Publishers, 1992, p.16
  48. Randolph, W. A., Understanding and Managing Organizational Behavior:A Developmental Perspective, Irvin, Inc., 1985, pp. 475-479
  49. Rhoades, S. A., 'The Efficiency Effects of Bank Merger:An Overview of Case Studies of Nine Mergers', Journal of Banking and Finance, 1998, pp.273-291
  50. Robbins S. P., Organizational Behavior: Concepts, Controversies, and Applications, (6th), Prentice-Hall inc., 1993, p.445
  51. Stebel, P., How Managers Exploit Radical Change, Boston, Harvard Business School, 1992
  52. Thomas, K. W., 'Conflict and Conflict Management: Reflections and Update', Journal of Organizational Behavior, Vol.13(1992), pp.265-274 https://doi.org/10.1002/job.4030130307
  53. Thomas, K. W. and W. H. Schmidt, 'A Survey of Managerial Interests with Respect to Conflict', Academy of Management Journal, Vol.19, No.2(1976), pp.315- 318 https://doi.org/10.2307/255781
  54. Walton, R. E. and J. M. Duton, 'The Management of Interdepartmental Conflict:A Model and Review', Administrative Science Quarterly, Vol.14, No.1(1969), pp.73-84 https://doi.org/10.2307/2391364
  55. Weber, R. A. and C. F. Camerer, 'Cultural conflict and merger failure:An experimental approach', Management Science, Vol.49, No.4(2003)