Transformation expressed in Dress (Part I)

복식에 표현된 트랜스포메이션에 관한 연구 (제1보)

  • Published : 2006.01.01

Abstract

The purpose of this study is to clarify the expansion of functions of clothes by analyzing the characteristics of transformation, and to forecast future trends in fashion through systematization of the aforementioned analyses. Analysis of 20th century Modernism and Post-Modernism in a sociocultural sense confirms that transformation in clothes was formed by environmental, functional, deconstructive, and expressive factors. In this sense, the formative factors mentioned above conceptually include nomadic characteristics, usefulness, irregularity, and expressiveness. The nomadic characteristics found in clothes transformation signify the change of clothes into environmental nomadic everyday implements, used as tools for the body. Usefulness of clothes means that it is worn for variability, multipurpose multi-functionality, and combined multiple use. Irregularity means the clothes can change indefinitely, according to random manipulation on the wearer's part. Last of all, expressiveness conveys the designer's internal sensitivity and imagination onto an external object through the induction of various expressive factors.

Keywords

References

  1. 금기숙. (1996). 의상디자인 발상 및 전개 방법에 대한 연구. 복식, 29(8),53
  2. 김민수. (1994). 모던디자인 비평. 서울: 안그라픽스
  3. 김민자. (1998). 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구(II). 복식, 38(5), 380-391
  4. 김민자. (1989). 예술로서의 의상디자인. 가정학회지, 27(2),4
  5. 김민주. (2003). 현대 패션에 나타난 다변화 의상디자인 연구. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문
  6. 김욱동. (1992). 포스트모더니즘 이론. 서울: 민음사
  7. 김은실, 배수정. (2000). 장 폴 골띠에의 작품에 나타난 해체주의 양식의 고찰. 생활과학연구, 10(1),64
  8. 김현수, 양숙희. (1999). 사이버펑크의 미의식,복식문화연구, 7(5), 780
  9. 박선영, 남윤자. (2003). 포스트모더니즘 복식 칼라에 나타난 해체주의적 경향. 한국의류산업학회지, 5(3), 227
  10. 박숙현. (2001). 시대정신과 복식조형성과의 상관성(제1보). 한국의류학회지, 25(4), 675
  11. 박숙현, 이순덕. (2001). 시대정신과 복식조형성과의 상관성(제2보). 한국의류학회지, 25(5), 884
  12. 박지영. (2003). 지퍼를 이용한 확대 복식디자인 연구. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문
  13. 엣센스 영한사전. (2002). 서울: 민중서림
  14. 우희정. (1995). 지퍼를 이용한 의상디자인 연구. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문
  15. 유송옥, 이은영, 황선진. (1997). 복식문화. 서울: 교문사
  16. 윤난지. (1993). 80년대 이후 세계미술과 다원주의. 서울: 월간미술세계
  17. 이정후,양숙희. (1999). 포스트모더니즘 패션에 나타난 불확정성. 복식, 45(7), 182
  18. 이효진. (2000). 세기말 서양복식에 표현된 Deformation에 관한 연구. 복식, 50(3), 13-30
  19. 장대식. (2001) 이미지 변형을 통한 역설적 표현에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  20. 전성주. (2002). 포스트모더니즘 미학과 그 예술현상에 관한 연구. 대구 가톨릭대학교 대학원 석사학위 논문
  21. 조말희. (1997) 현대 복식에 나타난 해체주의의 조형적 특성에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위 논문
  22. 최연희. (2000). 형태와 색채의 변형. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문
  23. 하지수. (2001). 20세기 기능주의 패션디자인에 대한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  24. 한국전자통신연구소. (1996). 그린시대의 정보통신. 대전: 한국전자통신연구소
  25. 2000년 Fall/Winter 40 Collection (2000, 4). Vogue Korea, p.14
  26. Bolton, A. (2002). The supermodern wardrobe. London: V & A. Publishment
  27. Braddock, E. S., & O'Mahony, M. (2001). Techno textiles. London: Thames & Hudson
  28. Davis, F. (1992). Fashion, culture & identity. Chicago.London: The University of Chicago Press
  29. Evans, C., & Thorton, M. (1989). Woman & fashion. London: WIPOFO
  30. Jameson, F. (1991). Postmodernism, or the cultural logic of late capitalism. Durham: Duke University
  31. Megill, A. (1985). Prophets of extremity. Berkeley: University of California Press
  32. Poster, M. (1995). The second media age. Cambridge. UN: Polity Press
  33. Quinn, B. (2002). Techno fashion. Oxford: Berg
  34. Transformation. (2000, 1. 1). 삼성디자인넷, 자료검색일 2003, 9. 15, 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  35. http://www.firstview.com
  36. http://www.johnribbe.com