J. J. Schwab's life and His Ideas of Science Education

슈왑의 생애와 과학교육 사상

  • Published : 2006.12.30

Abstract

J. J. Schwab is usually considered as the founder of the concept of scientific enquiry, perhaps the most important key word of science education of the 20th century. Mainly through the method of literature review, this study reappraises Schwab's life as a science educator as well as a curriculum scholar, and his ideas concerning several important issues about science and science education. Like other eminent science educators, before the 1950s, who were originally talented scientists but later became engaged in educational activities, Schwab were trained and known as a genetic scientist, but later he concentrated on university reform, curriculum studies and science education. His academic interest was very diverse across different disciplines, from biology and science in general to history, philosophy and education. The essence of his theory of scientific enquiry was 'to teach science as science', and the best way to do it was 'to teach science as enquiry'. With enquiry, however, he tried to deliver some important but differentiated meanings, for example by distinguishing 'science as enquiry' and 'teaching as enquiry', and 'static enquiry' and 'fluid enquiry'. Scientific enquiry was the core concept upon which many of his ideas concerning science education and education in general were based, such as the diversity of science, textbooks, curriculum and roles of teachers. In summary, Schwab can be characterized as a rational reformist of science education, who tried to identify the very nature and goals of the discipline and to bring its substantial changes with concrete and practical guidelines. Nevertheless, some of his ideas, like the diversity of science and conceptual invention, have been handed down by his followers frequently with considerable distortion.

흔히 조셉 슈왑은 20세기 과학교육의 가장 중요한 키워드라 할 수 있는 과학탐구론의 주창자로 여겨진다. 본 연구는, 문헌조사의 방법에 기초하여, 슈왑의 과학교육자 및 교육학자로서의 그의 생애를 간략히 요약하고 또 주요 쟁점들을 중심으로 그의 과학 및 과학교육에 대한 사상들을 되돌아 보았다. 뛰어난 과학자로 출발하였다가 나중에 교육의 활동에 참여하였던 1950년까지의 다른 유명한 과학교육자들과 같이, 슈왑은 본래 유전학 전공의 과학자였으나 이후 교육개혁, 교육과정 연구, 과학교육에 집중하였다. 그의 학문적 관심은 다양한 분야에 걸쳐 폭넓은 것으로서, 생물학과 과학으로부터 역사, 철학, 교육에 걸치는 것이었다. 그의 과학탐구 이론의 핵심은 '과학을 과학답게 가르치는' 것이며 이를 이루는 가장 좋은 방법은 '과학을 탐구로 가르치는' 것이다. 하지만 그는 '과학을 탐구로 가르치기' 위해서는 '탐구로서의 과학'과 '탐구로서의 교수' 그리고 '안정적 탐구'와 '유동적 탐구'에 대한 섬세한 개념적 구분이 필요하다고 주장한다. 과학교육과 교육학 일반에 걸친 그의 많은 아이디어들은 자신의 과학탐구의 개념에 기초하고 있으며, 이는 과학의 다양성, 교과서, 교육과정, 교사의 역할 등 다른 그의 주요 개념들의 기초가 된다. 요약하자면, 슈왑은 과학교육의 합리적 개혁을 이끌었던 학자로 특징지어질 수 있으며, 여기서 합리적 개혁이란 과학교육의 본성과 그 지향점을 파악하고 이를 위하여 해당 학문 영역에 대한 구체적이고 실제적인 안내를 통해 실질적인 변화를 이끌고자 하였다는 의미이다. 그럼에도 불구하고, 일부 그의 주요 아이디어는 그 추종자들에 의한 상당한 왜곡을 지닌 채 후대에 전해지고 있다.

Keywords

References

  1. 강신웅 (1998). '교육과정 이론' 서울대학교 교육연구소(편). 교육학 대백과사전. 서울: 하우동설, 504-512
  2. 교육부 (1999). 중학교 교육과 과정 해설 (III) 수학, 과학, 기술. 가정. 서울: 교육부
  3. 김명자(역) (1999). 과학혁명의 구조. 서울: 까치글방
  4. 김찬종, 채동현, 임채성 (1999). 과학교육학개론. 서울: 북스힐
  5. 송진웅 (1999). 영국에서의 과학-기술-사회 교육의 태동과 발전 과정(I). 한국과학교육학회지, 19(3), 409-427
  6. 송진웅 (2001). 1930-50 년대 영국의 '과학시민의식' 운동과 L. Hogben 의 Science for the Citizen. 한국과학교육학회지, 21 (2), 385-399
  7. 송진웅 (2006). 에릭 로저스(1902-1990): 20세기 물리교육의 징검다리. 새물리, 53(4), 296-308
  8. 송진웅, 조숙경 (2001). 영국 학교 과학교육의 개척자 T. H. Hmdey: 생애와 활동을 중심으로. 한국과학교육학회지, 21(1), 38-58
  9. 이홍우 (1998). '교육과정: 개관' 서울대학교 교육연구소(편). 교육학 대백과사전. 서울: 하우동설, 531-543
  10. 정진우 (역) (1999) 과학교육사
  11. G. E. DeBoer (1991). A History of Ideas in Science Education.: Implications for Practice. New York: Teachers College Press
  12. 조정일 (1990). 탐구로서의 과학학습의 본질과 탐구 과학교육을 위한 제 조건들의 변화. 한국과학교육학회지, 10(1), 65-75
  13. 조정일, 이현욱 (편저) (1997). 생물학 탐구의 원리. 서울: 교육과학사
  14. 조희형, 박승재 (2001). 과학론과 과학교육. 서울 교육과학사
  15. American Association for the Advancement of Science (1993). Benchmarks for Science Literacy. New York: Oxford University Press
  16. Cochran, K. F., & Jones, L. L.(1998). The subject matter knowledge of preservice science teachers. In B. 1. Fraser, & K. G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education (pp.707-718). London: Kluwer Academic Pub.
  17. DeBoer G. E.(1991). A History of Ideas in Science Education.: Implications for Practice. New York: Teachers College Press
  18. Finegold, M., & Avital, S. (1976). Enquiry, discovery and research: terminology and meaning. Educational Studies in Mathematics, 7, 389-397 https://doi.org/10.1007/BF00452221
  19. Hegarty-Hazel, E. (Ed.)(1990). The Student Laboratory and the Science Curriculum. London: Routledge
  20. Helms, J. V., & Carlone, H. B. (1999), Science education and the commonplaces of science. Science Education, 83, 233-245 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199903)83:2<233::AID-SCE8>3.0.CO;2-9
  21. Hutchins, R. M. (Ed.) (1952). Great Books of the Western World (54 volumes). Chicago: Encyclopaedia Britannica
  22. Jackson, P. (1992), Conceptions of curriculum and curriculum specialists. In P. Jackson (Ed.), Handbook of Research on Curriculum, (pp.3-40). New York: Macmillan
  23. Jenkins, E. W., & Swinnerton, B. J. (1998). Junior School Science Education in England and Wales Since 1900. London: Woburn Press
  24. Matthews, M.(1994). Science Teaching: The Role of History and Philosophy of Science. London: Routledge
  25. Millar, R., & Osborne, J. (1998). Beyond 2000: Science education for the future. London: King's College London
  26. Ministry of Reconstruction (1919). National Science in British Education. London: HMSO.
  27. National Research Council (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. Washington DC:: National Academy Press
  28. Niaz, M. (2001). Understanding nature of science as progressive transitions in heuristic principles. Science Education, 85, 684-90 https://doi.org/10.1002/sce.1032
  29. Niaz, M., Aguilera, D., Maza, A., & Liendo, G. (2002). Arguments, contradictions, resistances, and conceptual change in students' understanding of atomic structure. Science Education, 86, 505-525 https://doi.org/10.1002/sce.10035
  30. Pinar, W. F. (1975). Curriculum Theorizing: The Reconceptualists. Berkeley: McCuthan
  31. Piner, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1995). Understanding Curriculum: An Introduction to the Study of Historical and Contemporary Curriculum Discourses. New York: Peter Lang Pub.
  32. 김복영 등 (역)(2001). 교육과정 담론의 새 지평. 서울: 원미 사
  33. Qualification and Curriculum Authority (1999). Science: The National Curriculum for England. London: DEE & QCA
  34. Rudolph, J. L. (2002). Scientists in the Classroom: The Cold War reconstruction of American science education. New York: Palgrave
  35. Schwab, J. J. (1949). The Nature of Scientific Knowledge as Related to Liberal Education. Journal of General Education, 3, 245-266
  36. Schwab, J. S. (1962). The Teaching of Science as Enquiry. In J. J. Schwab, & P. F. Brandwein. The Teaching of Science, (pp.1-103). Massachusetts: Harvard University Press
  37. Schwab, J. J. (1964). The structure of the disciplines: Meanings and significances. In G. W. Ford & L. Pugno (Eds.), The structure of knowledge and the curriculum, (pp. 1-30). Chicago: Grand McNally
  38. Schwab, J. J. (1969). The Practical: A Language for Curriculum. School Review, 78, 1-23 https://doi.org/10.1086/442881
  39. Schwab, J. J. (1971). The Practical: Arts of Eclectic. School Review, 79, 493-542 https://doi.org/10.1086/442998
  40. Schwab, J. J.(1973). The Practical 3: Translation into Curriculum. School Review, 81, 501-522 https://doi.org/10.1086/443100
  41. Schwab, J. J.(1978). Education and the structure of the disciplines. In I. Westbury, & N. J. Wilkof (Eds.), Science, Curriculum & Liberal Education, (pp. 229-272). Chicago: University of Chicago Press
  42. Schwab, J. J.(1983). The Practical 4: Something for Curriculum Professors to Do. Curriculum Inquiry, 13, 239-265 https://doi.org/10.2307/1179606
  43. Song, J., & Cho, S-K. (1999). Practical work in British school science during the second half of the 19th century. 한국과학교육학회지, 22(5), 970-990
  44. Song, J., & Cho, S-K. (2003). John Tyndall(1820-1894), Who Brought Physics and the Public Together. 한국과학교육학회지, 23(4), 419-429
  45. Song, J., & Cho, S-K. (2004). Yet Another Paradigm Shift?: From Minds-on to Hearts-on. 한국과학교육학회지, 24(1), 129-145
  46. Tamir, P.(1998). Assessment and evaluation in science education: Opportunities to learn and outcomes. In B. J. Fraser, & K. G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education, (pp. 761-789). London: Kluwer Academic Pub.
  47. Westbury, I., & Wilkof, N. J.(Eds.) (1978a). Joseph J. Schwab: Science, Curriculum, and Liberal Education. Chicago: The University of Chicago Press
  48. Westbury, I., & N. J. Wilkof, N. J. (1978b). 'Introduction' . In J. Westbury, & N. J. Wilkof (Eds.), Joseph J. Schwab: Science, Curriculum, & Liberal Education, (pp. 1-40). Chicago: The University of Chicago Press