BPM을 기반으로 한 ISO 9001 품질경영시스템 구축

An Example of ISO 9001 Quality Management System based on BPM

  • 김상국 (한국과학기술정보연구원 표준화기술지원실) ;
  • 신성호 (한국과학기술정보연구원 표준화기술지원실)
  • 발행 : 2006.04.01

초록

오늘날 대부분의 조직들은 프로세스 중심의 업무 관리를 위해 노력하고 있고, 이를 위한 Business Process Management(BPM)의 개념은 점차 확산되어 가고 있는 추세이다. ISO 9001:2000 품질경영시스템이 Business Process Re-engineering(BPR)의 영향을 받았고, 프로세스 중심적인 경영시스템이기 때문에, BPM은 ISO 9001:2000 품질경영시스템과 다르지 않다고 본다. 한국과학기술정보연구원(KISTI)은 2003년 11월 11일에 ISO 9001:2000 인증은 받았고, BPM 기반의 품질정보시스템을 구축하였다. KISTI의 품질정보시스템은 BPM을 기반으로 하여 프로세스 경영을 잘 지원할 것이며, BPM과 품질경영을 접목한 새로운 사례가 될 것이다.

Most organizations adopt a process-based approach to manage their operations and now business process management(BPM) is a well-established concept. Because ISO 9001:2000 has been influenced by BPR and it also emphasizes process based, BPM can get together with ISO 9001:2000. Korea Institute of Science and Technology Information has taken ISO 9001:2000 certificate in November 11, 2003 and has implemented quality management systems based on BPM. We call it KQMS(KISTI Quality Management System). KQMS based on BPMS is a new example in field of ISO quality management and is expected to support process management well.

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