Analysis of the Detection Time of Distress Signal for LEOSAR and MEOSAR Systems

LEOSAR 및 MEOSAR 시스템의 조난신호 탐지시간 해석

  • Lim, Sang-Seok (School of Avionics, Telecommunication and Computer Eng., Hankuk Aviation University)
  • 임상석 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부)
  • Received : 2006.10.27
  • Published : 2006.12.31

Abstract

In this paper the detection time of the distress signal for the satellite-based search and rescue (SAR) system is evaluated. Present LEOSAR system in operation employs a few Low-altitude Earth Orbit (LEO) satellites and hence provides poor and local coverage availability. This results in a considerably long waiting time for a distress beacon to be detected by a rescue mission control center. One can expect that the detection time of the distress signal will be significantly reduced if the proposed MEOSAR system, which is based on the Medium-altitude Earth Orbit (MEO) satellites, is implemented. Taking into account the influence of the obstacles on the beacon signal, simulations are carried out to evaluate the detection time of distress signals for the LEOSAR and MEOSAR systems and the corresponding results are analyzed.

본 논문에서는 선박이나 항공기 조난에 대비하여 운용 중인 인공위성을 기반으로 하는 수색 및 구조 시스템의 조난신호 탐지시간에 관한 문제를 고려한다. 현재 운용 중인 LEOSAR 시스템은 저궤도 위성을 사용하며 시스템에 속한 위성의 수가 적고 커버리지는 지구전체가 아닌 국지이다. 따라서 조난자의 비컨 신호가 탐지되어 구조본부까지 전달되려면 장시간이 소요된다. 이와 대조적으로 새로 제안된 중궤도 항행위성시스템에 기반한 MEOSAR 시스템을 추가로 도입하는 경우를 가정하면 커버리지가 지구전역으로 확대되고 시스템의 안정도가 개선되어 조난신호 검출 또는 탐지시간이 크게 감소하므로 수색구조 효율이 크게 개선된 결과를 얻는다. 본 논문에서는 비컨에 대한 장애물의 영향을 고려했을 경우에 대하여 LEOSAR 및 MEOSAR 시스템에 대한 조난신호 탐지시간을 시뮬레이션을 통하여 계산하고 그 결과를 비교 해석한다.

Keywords