A Study of Flood Runoff Variation by Travel Times Estimation Methods

도달시간 산정방법에 따른 홍수유출특성 변화에 관한 연구

  • Park, Ki-Bum (Department of Construction Information, Andong Science College) ;
  • Ko, Jin-Seuk (School of Civil, Urban and Environmental Engineering, Yeungnam University) ;
  • Jee, Hong-Gee (School of Civil, Urban and Environmental Engineering, Yeungnam University)
  • 박기범 (안동과학대학 건설정보과) ;
  • 고진석 (영남대학교 건설환경공학부) ;
  • 지홍기 (영남대학교 건설환경공학부)
  • Received : 2005.09.10
  • Accepted : 2006.02.20
  • Published : 2006.03.31

Abstract

In this study comparison estimates travel times with observed travel time. In generally, peak flood discharges decrease become travel times longer. It is closely related to storage constant for the watershed routing of a flood. There are so many empirical formulas available for the estimation of travel time, storage coefficients and lag time but results computed generally show great different depending on individual formulas. When calculated flood discharge depend on the travel times varying the discharge. In this study the Wichun travel time shorter optimization travel time than observed travel time for the rusa and memi. There are showed good results for flood discharges, water level and velocity of the memi at the Younggok.

본 연구에서는 하천유역의 홍수유출을 계산하는데 있어 입력인자로 사용되는 도달시간과 저류상수등을 산정하는 데 있어 사용되는 경험식들의 조합에 따른 홍수유출량의 변화양상과 실제 관측된 유속을 이용하여 계산된 도달시간을 비교하였다. 계산된 도달시간과 첨두홍수량의 관계도 도달시간이 길어질수록 첨두홍수량은 낮아지는 결과를 나타내었다. 그러나 실측된 유속과 홍수량에서는 유량의 변화에도 유속을 이용한 도달시간은 크게 변화가 일어나지 않는 것으로 나타났다. 위천의 루사와 매미의 경우는 최적화된 모델의 도달시간이 실측된 모형의 도달시간보다 짧게 산정되었다. 모형을 이용하여 홍수량을 산정할 경우 입력 매개변수의 조합에 따라 홍수량을 산정한 결과 실측된 홍수량에 비하여 모형에 의해 계산된 홍수량의 경우 도달시간이 실측보다는 짧게 산정되는 것으로 분석되었다. 매미의 관측된 자료를 이용하여 평균유속으로 검토한 결과 루사와 매미의 경우는 위천의 용곡지점에 도달시간이 28시간 정도일 경우 홍수량과 하도의 유속과 수위가 거의 일치하는 것으로 분석되어 향후 홍수량 분석의 매개변수 산정에 참고가 될 수 있을 것이다.

Keywords