Fascism Expressed in the First Half of the Twentieth Century Fashion

20세기 초반 패션에 나타난 파시즘

  • Kim, Hae-Kyung (Dept. of Fashion Design & Industry, Wonkwang University) ;
  • Chu, Mi-Kyung (Dept. of Fashion Design & Industry, Wonkwang University)
  • 김혜경 (원광대학교 패션디자인.산업전공) ;
  • 추미경 (원광대학교 패션디자인.산업전공)
  • Received : 2005.07.17
  • Published : 2006.02.28

Abstract

Fascism is a term that began to be used from the late 1930s, means an idea and a system that the strong power of the state intervenes or control people's life based on the argument that the existential value of individuals is found only in the total. Fascist looks, which resulted from World War I and II, had brought a new pattern in women's fashion inspired by men's military uniforms. Thus, the purpose of this study was to identify fascist fashion trends in the first half of the twentieth century and to infer various aesthetic values of fascism expressed in fascist fashion looks. The results of this study indicated that expressions of fascism reflected the current ideology of rebellion and appealed to the original national sentiment of the masses. Fascism occurred in response to the contradiction of capitalism and its general crisis had emerged as an ideology with the highest popularity symbolizing power and government during the first half of the twentieth century. It was expressed in military looks as self-centered nationalism and yearning for minorities. Second, fascist fashion looks were not only for political and sexual temptation with the image of power but also for the display of women's status and roles through the bold expression of sexual attractiveness. Finally, fascist fashion looks expressed medieval images praising the feudal age in imagination that contained heroism and at the same time achieved integration under strict social hierarchical order.

Keywords

References

  1. 간문자 (1997) 여성 패션에 표현된 빌리터리 룩에 관한 고찰- 한국의류학회지. 21(1), 119-128
  2. 강명세 (1988) '파시즘' 이론과 실천, 서울, p.70
  3. 권영달 (1992) 전체주의 형성배경과 내용. 지역과 정책, 창간호, 31-43
  4. 김석근 (1997) '현대정치의 사상과 행동', 한길사, 서울, p.497
  5. 김수용 . 고규진 . 최문규 . 조경식 (2001) '유럽의 파시즘-이데올로기와 문화-'. 서울대학교출판부, 서울, p.iv
  6. 김용우 (2002) 파시즘이란 무엇인가? -새로운 합의의 성과와 한계, 한국서양사학회지, 75, 117-140
  7. 김은옥 (2003) '패션의 유혹', 예담, 서울, p.42
  8. 김종영 (2003) '파시즘 언어', 한국문화사, 서울, p.5
  9. 미래주의의 영향 (2002) 부산외국어대학교 온라인게시판; available from World Wide Web@http://www.pufs.ac.kr~italy/italia/storia/ futuro4.htm
  10. 유송옥 . 황선진 . 이은영 (1996) '복식문화' 교문사, 서울, p.162
  11. 유태순 (1986) '衣服의 言語', 경춘사, 서울, p.15
  12. 윤길순 (1997) '세계패션사 2'. 자작 아카데미, 서울, p.13
  13. 윤평중 (2002) 일상적 파시즘론과 열려진 사회 비판의 길, 비평,9, 87-97
  14. 이금희 (1999) 20세기초 이탈리아 예술가의 실험 예술의상 연구, 성균관대학교 대학원 박사학위논문
  15. 이순령 (2000) '20세기 정치선전예술' 예경, 서울, pp.19-32
  16. 이재원 (2002) '여성들은 다시 가슴을 높이기 시작했다', 한길아트, 서울, pp.72-83
  17. 임상임 . 추미경 (2004) 밀리터리 룩에 표현된 파시즘 -1990년대 이 후부터- 복식문화, 12(5), 845-858
  18. 임지현 . 김용우 (2004) '대중독재 -강제와 동의사이에서 ' 책세상, 서울, p.536
  19. 임지현 (2001) '우리안의 파시즘', 삼인, 서울, pp.23-45
  20. 정기동 (1992) 전체주의사상에 대한 사적고찰. 군산대 현대이념 연구,7, 1-l3
  21. 정성진 (1984) '파시즘', 탐구당, 서울, pp.46-47
  22. 정준영 (2002) '파시즘' 이후, 서울, pp.18-57
  23. 정흥숙 . 김정은 (1998) 제2차 세계 대전시의 여성복 디자인의 특성에 관한 연구, 중앙대학교 국제 여성연구소 수록집 연구논총,7, 33-35
  24. 조규화 (1993) '20세기 양식' 수학사, 서울, pp.76-77
  25. 최혜주 (1998) 현대패션에 나타난 밀리터리 룩의 조형미 연구 -1990년대 패션을 중심으로 . 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  26. Whittan J. (1995) 'Fascist Italy'. Manchester University Press, Mancheste, UK, p.l
  27. Griffin, R. (2002) The primacy of culture: The current growth(or manufacture) of consensus within fascist studies. Journal of Contemporary History, 37(1), 21-43 https://doi.org/10.1177/00220094020370010701
  28. Sontag, S. (1975) Fascinatting Fascism. in Under the Sing of Saturn Farrar, Straus, Giroux. [magazine online] ;available from World Wide Web @http://www.anti-rev.org/textes/Sontag74a/body.html