The Establishment and Application of Hydraulic Channel Routing Model on the Nakdong River (I) Theory and Evaluation of Travel Time

낙동강 유역 수리학적 하도추적 모형 구축 및 적용 (I) 이론 및 도달시간 산정

  • 이을래 (한국수자원공사 물관리센터) ;
  • 신철균 (한국수자원공사 물관리센터) ;
  • 김상호 (상지대학교 이공과대학 건설시스템공학과)
  • Published : 2006.03.30

Abstract

In this study, the hydraulic channel routing model is applied to analyze water surface elevation pattern on the Nakdong river in flood cases. The procedure to apply FLDWAV model is presented to solve the Saint-Venant Equations by using four points implicit finite differential scheme. And the flood travel time is studied for reasonable dam management. As this results, variable assumption and constraint are followed to evaluate flood travelling time by hydraulic model. A guideline of reasonable dam's decision making considering downstream effect is showed by this constructed model, and scientific hydraulic analysis is possible by it.

본 연구에서는 홍수시 낙동강 유역에서 발생하는 수위거동양상을 분석하기 위해서 수리학적 하도추적모형을 적용하였다. 이를 위해 Saint-Venent 식의 가중 4점 음해법 유한차분해를 구하는 FLDWAV모형을 적용하는 방법을 제시하였다. 또한 합리적인 댐관리를 위해서 상류 댐방류량에 따른 하류부의 홍수도달시간에 대해서도 검토하였다. 모의 결과 수리학적 모형에 의한 방류량의 도달시간을 산정하기 위해서는 여러 가지 가정과 제한조건에 따른 방류시간산정이 수반되어야 할 것으로 판단되었다. 본 연구에서 구축된 모형을 적용함으로서 하류하천의 영향을 고려한 합리적인 댐방류 의사결정의 지침을 제공하며, 홍수시 하천에서의 과학적인 수리학적 분석이 가능할 것으로 판단된다.

Keywords