DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of a Web-based Decision Support System for Construction Claim Management

건설 클레임 관리를 위한 웹기반의 의사결정 지원 시스템 개발

  • 성낙원 (인하대학교 원가공학연구센터) ;
  • 김영석 (인하대학교 건축학부) ;
  • 이미영 (인하대학교 건축공학과) ;
  • 이정순 (인하대학교 건축공학과)
  • Received : 2005.10.31
  • Accepted : 2005.12.01
  • Published : 2006.01.31

Abstract

Recently, construction claims have been increased for protecting the rights of construction participants and effectively adjusting the changes under the contract. Thus, the importance of claim management has been emphasized in the construction industry. In domestic construction industry, some claim issues involved in construction activities are often being developed into disputes and even litigations because of the absence of methods or systems for the dispute resolution, and the lack of judicial precedents which can be provided as the references for resolving a particular dispute. In general, the judicial precedents related to the disputes and litigations occurred among construction participants would be extremely valuable in evaluating and analyzing current claims issues. However, such useful information has not been effectively accumulated and utilized in resolving the similar or sometimes identical types of disputes, thus requiring a large amount of additional costs, time and efforts. The primary objective of this study is to propose a web-based decision support system for construction claim management, which enables contractual participants to easily access and use the information of the judicial precedents related to the current construction claims. The decision support system is composed of 'prevention' and 'settlement' modules for avoiding and systematically resolving the construction claims.

최근 국내 건설계약 문화가 선진화 되어가고 클레임 발생 건수가 증가함에 따라 클레임 관리의 중요성이 부각되고 있다. 선진 외국의 경우 분쟁 예방 및 건설 분쟁에 따른 문제점을 최소화하기 위한 클레임 관리 기법의 개발 및 클레임 자료의 데이터베이스화 방안에 관한 연구가 지속적으로 이루어져 왔으나, 국내의 경우 최근 클레임 발생 건수의 급속한 증가 추세에도 불구하고 이에 대한 연구는 매우 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 클레임 판례/사례, 유권해석 및 법률조항의 분석을 통해 규명된 원인요소를 중심으로 클레임의 예방과 해결을 위한 분류체계 및 알고리즘을 개발하고, 웹 및 데이터베이스 기술을 활용하여 건설 프로젝트 참여 주체들이 자신의 클레임 사안들을 보다 쉽게 분석하고 예방과 해결을 위한 의사결정을 지원할 수 있도록 하는 전산화 시스템을 개발하는 것이다. 개발 시스템의 활용을 통해 건설 프로젝트 참여 주체는 클레임 판례/사례, 유권해석, 법률조항, 책임관계 및 타당성 등을 체계적으로 분석하여 예측 가능한 클레임을 사전에 대비하고 발생된 클레임 사안에 효과적으로 대처하여 클레임 처리 업무의 효율성을 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김정한(1998) 공기지연 클레임의 분석절차에 대한 연구, 석사학위 논문, 중앙대학교
  2. 설창우(1993) Hypertext Information System, 건설기술연구보고, pp. 167-730
  3. 송규열 (2002) 공공공사 수행시 불가변동에 따른 계약금액조정 절차의 개선 방향에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 대한건축학회, 제18권 제10호, pp. 77-84
  4. 송용식 (2003) 잠재적 클레임에 대한 인식 분석, 대한건축학회논문집, 대한건축학회, 제 19권, 제9호, pp. 171-180
  5. 이인근 (1997) 건설공사 분쟁의 사례와 당면과제, 서울시 지하철건설본부
  6. 이재섭(1998) 건설공사 지연일수로 인한 공기지연 클레임의 분석 방법 연구, 박사학위논문, 서울대학교
  7. 이정호(2002) 웹 기반의 공기지연 클레임 분석모형 구축에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 대한건축학회, 제 18권, 제 12호, pp. 133-142
  8. 장 웅(1998) 건설시장 개방에 따른 클레임 데이터베이스 구축방안 연구. 석사학위논문, 연세대학교
  9. Abdul-Malak, M. and Asern, U. (2002) Process model for Administration Construction Claims, Journal of Management in Engineering, ASCE, Vol. 18, No.2, pp. 84-94 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0742-597X(2002)18:2(84)
  10. Assaf, S. A. (1995) Causes of delay in large building construction projects, Journal of Management in Engineering, ASCE, Vol. 11, No.2, pp. 45-49 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0742-597X(1995)11:2(45)
  11. Geoffrey, B. and John, C. (1992) Hypertext and claim analysis, Journal of Construction Engineering and Management, ASCE, Vol. 118, No.4, pp. 716- 730, 1992 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9364(1992)118:4(716)
  12. Mitropoulos, P. and Howel, G. (2001) A model for understanding, preventing, and resolving project disputes, Journal of Construction Engineering and Management, ASCE, Vol. 127, No. 3, pp. 223-231 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9364(2001)127:3(223)