이공계 활성화를 위한 공학 경영 교육 프로그램 개발 연구

A Study on the Development of an Engineering-Management Program for the Revitalization of Science/Engineering Students

  • 오경주 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 박희준 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 김우주 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 임춘성 (연세대학교 정보산업공학과)
  • Oh Kyong-Joo (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University) ;
  • Park Hee-Jun (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University) ;
  • Kim Woo-Ju (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University) ;
  • Leem Choon-Seong (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University)
  • 발행 : 2006.03.01

초록

시장중심의 공학인 양성을 통한 공과대학 경쟁력 강화와 이공계 기피현상 해소를 위해서 본 연구는 공학경영 교육프로그램을 제안하고 프로그램의 설계 및 운용에 대한 전략을 도출하고자 한다. 혁신적인 과학기술을 기반으로 한 미래 사회의 중심이 될 이공계 학생들에게 경영능력과 리더십은 필요한 역량이며 체계화된 공학경영 교육프로그램을 통해서 이공계 학생들에게 이러한 역량을 길러 줄 수 있을 것이다. 본 연구는 국내외 유수 대학들의 공학경영 교육관련 프로그램들을 벤치마킹하여 설계된 연세대학교 공과대학의 '테크노연세' 학부 공학경영 교육프로그램을 소개하고 향후 발전 방안을 제시하였다. 국내에서도 공과대학교 출신 최고경영자들의 비중이 갈수록 높아지고 있으며 첨단 기술을 핵심 자산으로 인식하고 첨단 기술의 개발과 활용을 통한 경쟁력확보에 최선을 다하고 있는 기업과 공공조직에서 공과대학교 출신 경영인의 역할이 더욱 중요해 지고 있는 실정이다. 본 연구는 이러한 사회적 수요를 바탕으로 한 시장중심의 공학경영 교육프로그램 개발의 필요성과 대안을 제시하였다는 점에서 연구의 의의가 있다고 하겠다.

To enhance the competitiveness of the engineering college through cultivating market-oriented engineering students and to overcome the current 'science/engineering evasion' phenomena, this study proposes an engineering-management course and a strategy for its design and operation. Management ability and leadership is now a necessity for engineering students who will lead the society with their innovative science technology, yet such capacities can only be enhanced by providing a well organized engineering-management program. This study intends to introduce and propose development plans for Yonsei University College of Engineering's 'Techno-Yonsei' undergraduate engineering-management program. CEO's with an engineering background are increasing and in a society where cutting-edge technology is regarded as an invaluable asset, and where development and application of such technology is recognized as the key to securing competitiveness, the roles of 'engineering minded' CEO's are becoming indispensable. This study is significant in that it presents both the need and solution for a market-oriented engineering-management program in accordance to the social demands.

키워드

참고문헌

  1. 김영배(1998). 경영과 기술의 접목을 통한 21세기 경영교육 프로그램-KAIST 테크노 경영대학원 사례. 경제논단, 17(1), 215-235
  2. 김은환(2002). 이공계 인력공급의 위기와 과제. 삼성경제연구소
  3. 류지성 . 조희재 . 박용규(2005). 대학 혁신을 위한 제언 삼성경제연구소
  4. 민성기(2005). 재무관리원론. 창민사
  5. 백기복(2003). 조직행동연구. 창민사
  6. 이코노믹리뷰(2005). 대학도 산업이다. 인재경영
  7. 장영광 . 김정구(1999). 성균관대학교의 경영전문대학원 MBA 프로그램 사례. 경영교육연구, 89-107
  8. 조성표 . 심재강(2003). 공학회계-제2판. 명경사
  9. 최종인 . Alden S. Bean(1999). 우리나라의 기술경영 프로그램,현황과 과제, 기술혁신연구, 7(2), 37-56
  10. 한국공학한림원(2004). 이공계 활성화와 우수인력 양성을 위한 조사결과 보고서-조사대상은 고려대, 서울대, 연세대, 포항공대, 한양대, KAIST 졸업생
  11. Badawy M. K.(1998). Technology Management education : Alternative models. California Management Review, 40(4), 94-116 https://doi.org/10.2307/41165966
  12. Scott G. M.(1998). Education for technology management. A position paper for the September 15 1988, NSF Workshop, 1-19
  13. Jakki M., Sanjit S. and Stanley S.(2005). Marketing of High-Technology Products and Innovation, Prentice Hall
  14. http://tam.snu.ac.kr