Operating model for A Value-For-Money evaluation of BTL Projects for Educational Facilities

교육시설 BTL 사업의 투자가치 평가를 위한 운영비 모형 구축

  • 손기영 (경희대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 김장영 (경기도 교육청) ;
  • 국동훈 (경희대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 김선국 (경희대학교 토목건축대학)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

As the law on the private sector investment in social infrastructure was amended in January of 2005, the government is aggressively promoting BTL projects but many trials and errors and problems are occurring. Especially, the Value-For-Money evaluation conducted by the responsible agencies to judge the appropriateness of the project found there was a conspicuous difference between the computed cost and the final contract sum. Accordingly, this study is aimed to grasp the problems in the current Value-For-Money evaluation and to improve it in order to proceed with BTL projects efficiently. To achieve this, through a relative comparison to the final contract sum, a clear standard for the items of Value-For-Money evaluation was presented and thus, a model that can ensure accuracy in computing the Value-For-Money was established so that a delay in negotiations can be avoided. If the Value-For-Money evaluation established in this study is used in assessing the appropriateness of unit prices for BTL projects for education facilities, a reasonable result can be expected to be drawn in selection and negotiations with contractors, and maintenance and Post-Operation-Evaluation(POE) of education facilities as well.

정부는 2005년 1월 '사회기반시설에 대한 민간투자법'이 개정되면서 적극적으로 교육시설 BTL사업을 추진하고 있으나 많은 시행착오와 문제점들도 발생되고 있다. 특히, 주무관청이 BTL 사업의 적격성 여부를 판단하기 위해 실시하는 투자가치 평가에서 산정된 비용이 실제 협약된 협약안의 비용과 현격한 차이가 나고 있는 것으로 조사되었다. 따라서, 본 연구에서는 효율적인 교육시설 BTL 사업의 추진을 위해 현행 투자가치 평가의 문제점을 파악하고 이를 개선하기 위해 실제협약안과의 상대비교를 통해 투자가치 평가항목에 대한 명확한 기준을 제시하여 협상지연이 발생하지 않도록 투자가치 산정에 정확성을 제시할 수 있는 모형을 구축하였다. 본 연구에서 구축한 투자가치 평가를 위한 운영비 모형을 교육시설 BTL 사업의 적격성 평가 단가에서 활용하면 사업자 선정 및 협상 뿐 아니라, 교육시설 유지관리와 사용 후 평가(POE)에서도 객관적이고 합리적 인 결과를 도출할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 공공투자관리센터 (2005). BTL 민간투자사업 타당성 및 민간투자 적격성 조사 수행을 위한 세부요령 연구(안)
  2. 교육인적자원부 (2005). 2005 BTL 사업집행지침
  3. 기획예산처 (2006). 임대형 민자사업(BTL) 제도개선 방안
  4. 김도훈 외 2인 (1999). 시스템 다이내믹스, 대영문화사
  5. 김동환 (2000). '인과지도의 시뮬레이션 방법론- NUM BER.'한국 시스템 다이내믹스 연수, 제1권, 제2호, pp. 91-111
  6. 김선국 박동규(2006). '민자유치사업의 리스크 관리를 위한 민감요인 분석-BTL사업을 중심으로.'한국건설관리학회 논문집, 제7권, 제1호, 한국건설관리학회, pp. 168-175
  7. 박문서 외 3인 (2005). '시스템 다이내믹스를 이용한 건설정책 분석 - 싱가폴의 생산성 정책을 대상으로', 대한건축학회 논문집(구조계), 제21권, 제5호 대한건축학회, pp. 123-144
  8. 민창기 (2005). 'BTL(Build Transfer Lease) 사업에 의한 교육시설.' 교육시설, 제12권, 제3호, 한국교육시설학회, pp. 3-4
  9. 민창기 (2006). '영국의 예에 비추어본 교육시설 BTL 시스템 적용의 위험성 검토.' 건축, 제50권, 제2호, 대한건축학회, pp. 52-56
  10. 박동규 김선국 (2006). 'BTL사업에 있어서의 VFM분석에 관한 연구-사례연구를 중심으로.'한국건설관리학회 논문집, 제7권, 제3호, 한국건설관리학회, pp. 94-101
  11. 스피로 N. 폴라리스 (2006). '교육시설 관련 BTL 프로젝트기획', 건축, 제50호, 제2권, 대한건축학회, pp.16-22
  12. 신남경 외 2인 (2005). '공공교육시설의 BTL 사업 프로세스개선 방안', 대한건축학회 학술발표대회(창립60주년 기념)논문집, 제25권, 제1호, pp. 567-570
  13. 유웅상 (2006). '교육시설 임대형 민자사업(BTL) 추진방향.'건축, 제50권, 제2호, 대한건축학회, pp. 37-40
  14. 이연수 (2006). '서울교육시설 개선을 위한 BTL 활용방안.' 건축, 제50권, 제2호, 대한건축학회, pp. 41-44
  15. 이한수 (2005). 'BTL 방식의 민간투자시설사업.'건설관리, 제6권, 제4호, 한국건설관리학회, pp. 33-35
  16. 주식회사 SOC기술사 사무소 (2006). 민간투자(BTL) 적격성 검토
  17. 한국개발연구원 (2005). 임대형 민자사업(Build Transfer Lease) 홍보자료
  18. 한현종 외 2인 (2004). '민간투자 사업시행자 선정 절차 모델 개발.'한국건설관리학회 논문집, 제5권, 제3호, 한국건설관리학회, pp. 55-62
  19. Abdel-Hamid, t (1984). The Dynamics of Software Development Project Management. Doctoral Thesis, Sloan School of Management, MIT, Cambridge. MA
  20. Ahuja, h,∙Nandakumar, V (1985).'Simulation Model to Forecast Project Completion Time.' Journal of Construction Engineering and Management, ASCE. Reston, VA, V.111 (4), pp. 325-342 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9364(1985)111:4(325)
  21. Jay W. Forrester (1961). Industrial Dynamics, Portland, OR: Productivity Press