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2.5D Mapping Module and 3D Cloth Simulation System

2.5D Mapping 모듈과 3D 의복 시뮬레이션 시스템

  • 김주리 (원광대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김영운 (원광대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 정석태 (원광대학교 전기전자 및 정보공학부) ;
  • 정성태 (원광대학교 전기전자 및 정보공학부)
  • Published : 2006.08.01

Abstract

This paper utilizing model picture of finished clothes in fashion design field various material (textile fabrics) doing Draping directly can invent new design, and do not produce direction sample or poetic theme width and confirm clothes work to simulation. Also, construct database about model and material image and embodied system that can confirm Mapping result by real time. And propose clothes simulation system to dress to 3D human body model of imagination because using several cloth pieces first by process to do so that can do simulation dressing abstracted poetic theme width to 3D model here. Proposed system creates 3D model who put clothes by physical simulation that do fetters to mass-spring model after read 3D human body model file and 2D foundation pattern file. System of this treatise examines collision between triangle that compose human body model for realistic simulation and triangle that compose clothes and achieved reaction processing. Because number of triangle to compose human body is very much, this collision examination and reaction processing need much times. To solve this problem, treatise that see could create realistic picture by method to diminish collision public prosecutor and reaction processing number, and could dress clothes to imagination human body model within water plant taking advantage of Octree space sharing techniques.

본 논문은 패션 디자인 분야에서 완성된 의상의 모델 사진을 활용해 다양한 원단(직물)을 직접 Draping함으로써 새로운 디자인을 창출할 수 있고 직접 샘플이나 시제품을 제작하지 않고도 시뮬레이션만으로 의상 작품을 확인 할 수 있다. 또한 모델과 원단 이미지에 대한 데이터베이스를 구축하여 실시간으로 Mapping 결과를 확인할 수 있는 시스템을 구현하였다. 그리고 여기에서 추출되는 시제품을 3D 모델에 입혀 시뮬레이션 할 수 있도록 하기 위한 과정으로 우선 여러 옷감 조각들을 이용하여 가상의 3D 인체 모델에 옷을 입히기 위한 의복 시뮬레이션 시스템을 제안한다. 제안된 시스템은 3D 인체 모델 파일과 2D 재단 패턴 파일을 읽어 들인 다음에 mass-spring model에 기반한 물리적 시뮬레이션에 의해 의복을 착용한 3D 모델을 생성한다. 본 논문의 시스템은 사실적인 시뮬레이션을 위하여 인체 모델을 구성하는 삼각형과 의복을 구성하는 삼각형 사이의 충돌을 검사하고 반응 처리를 수행하였다. 인체를 구성하는 삼각형의 수가 매우 많으므로, 이러한 충돌 검사 빛 반응 처리는 많은 시간을 필요로 한다. 이 문제를 해결하기 위하여, 본 논문에서는 Octree 공간 분할 기법을 이용하여 충돌 검사 및 반응 처리 수를 줄이는 방법을 이용하여 사실적인 영상을 생성할 수 있었고, 수초 이내에 가상 인체 모델에 의복을 입힐 수 있었다.

Keywords

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