일본(日本) 패션의 미적(美的) 특성(特性)에 관(關)한 연구(硏究) -<모드 자포니슴>을 중심(中心)으로-

  • Cho, Kyu-Hwa (Dept. of Clothing & Texitiles, Ewha Womans University)
  • 발행 : 2007.09.30

초록

The purpose of this study is to investigate aesthetic characteristics and aesthetic consciousness of the style that European fashion(Paris, London, Netherlands) has accepted the since $19^{th}$ century. The mode Japonisme's development process in around $20^{th}$ century and 21st century has 6 characteristics as follows; 1. Accepting kimono as dressing gown 2. Accepting kimono as Japanese style's objet of Japanese taste 3. Accepting Japanese textile's skills, patterns, and asymmetry. 4. Accepting kimono's formative nature : flat pattern, flexibility, style etc. 5. Shocking of Japanese style's beauty 6. Accepting characters and casual wear Japanese aesthetic consciousness expressed on unconstructed design or deconstructed design that is the aesthetic characteristic of Japanese fashion is , , and the aesthetic consciousness expressed on Zen(Seon) style, cartoons of character fashion, and costume play is .

키워드

참고문헌

  1. 조규화 . 이희승 (2004) , "패션미학", 서울- 수학 사, p.38, pp.42-43
  2. 나라 요시모토 ( 2005 . 7), "나의서랍 속 깊은 곳에' ' 서울: 삼성 로댐 갤러리
  3. 深井晃子(1999)∴lジャポニスムインファッ ションt.京都:平凡社 pp1-299
  4. 曺圭和( 1985 ), "선진국의 패션산업. 일본편" 서 울. 한국섬유산업연합회, pp.1-461
  5. 曹圭和(2006.3),"ファッションに見る日本風と韓 流" ,ファッション・ビジネス筆書論文誌, Vol.11, pp55-68
  6. 深井晃子(1994)∴"モードのジャポニスム" ,京都: 京都服飾文化研究財圏,p,14
  7. " Petit Courier des Dames"(1867). 1867,7.1
  8. Edmond et jules de Goncourt. Journal de Goncourt(1892) , 1892, 8,11
  9. Journal des Demoiselle(1867.10)
  10. Pierre Loti(1888) , "Madame Chrysantheme" , Edouard Guillaume, Pari
  11. 조규화 ( 1995 ), "복식사전" 서울: 경춘사, p.236,
  12. 大裙淳(1993) , " 服節흙典" 東京.文化出版局, p,65 참고
  13. Le Grand Robert(1876) , 深井폼子(1994) "モードのジャポニズム" 京都京都服飾文化研 究財団,p.16
  14. ベテイカ-ク(1991), "Vionnet", 東京: 求龍堂 LesModes(1907.3)
  15. " Harper's Bazaar"(1880)
  16. Paul Poiret(1986) , "En Habillant L'epoque" , Paris: Bernard Grasset (초판은 1930) , p.49
  17. 조규화 외 (2004)"패션미학", 서울' 수학사, pp.108-109. , p.197. , p.373
  18. 조규화 외 (2004)"패션미학", 서울' 수학사, pp. 205-206참고
  19. 조규화 외 (2004), "패션미학", 서울.수학사, p.408
  20. Mark Holborn(1995) , "Issey Miyake" , Koln: Taschen , pp.90-111
  21. 조규화 외 (2004), "패션미학", 서울.수학사, p.238
  22. Gerda Buxbaum(1999) , "Icons of Fashion"' New York: Prestel, pp. 126-127
  23. 德井淑子( 2001) , "服節m 中世" 東京: 經草書房, pp.2-9
  24. 조규화 외 (2004), "패션미학", 서울.수학사, pp. 322-323
  25. Seoul Museum of Art(2005) " Vision of the Body" , p.51
  26. 曹圭和(2006.3), "ファッションに見る日本風と韓 涜" L,ファッション・ビジネス撃書論文誌, VoI.11, p.59
  27. Mark Holborn( 1995) , "Issey Miryake" , Koln Taschen , p.99
  28. 曹圭和(2006.3), "ファッションに見る日本風と韓 流", ファッション・ビジネス筆書論文誌, Vol.11, pp.59-60
  29. 채선주, 조규화 (2000), "캐릭터 패션디자인 연 구" 패션비즈니스 4-1 , p.2
  30. 채선주.조규화,"캐릭터패션 디자인 연구" 패션비즈니스 4-1 , 2000, p.51
  31. 曹圭和(2006.3)," ファッションに見る日本風と韓 流", ファッション・ビジネス筆書論文誌 Vol.11, pp.60-62
  32. " Haute Couture Collections" (2003 S/S, Vol.29) , Gap Japan Co. , Ltd, John Galliano 참고
  33. 조규화 외 (2004), "패션미학", 서울.수학사, p.497
  34. 深井晃子監修(2002), "ファッション",京都: Taschen, p.667