확률 유사성척도를 활용한 웹 기반의 상품추천시스템

Web-based Product Recommendation System with Probability Similarity Measure

  • 최상현 (경상대학교 산업시스템공학부) ;
  • 안병석 (중앙대학교 경영대학 경영학부)
  • Choi, Sang-Hyun (Department of ISE, Engineering Research Institute, Gyeongsang National Univ.) ;
  • Ahn, Byeong-Seok (College of Business Administration, Chung-Ang Univ.)
  • 발행 : 2007.03.31

초록

본 연구에서는 사용자와 시스템간 양방향 의사소통 방법을 가능하게 하는 확률 유사성척도 기반의 추천시스템을 제안한다. 본 시스템에서 활용한 알고리즘의 주요한 아이디어는 사용자가 제시한 상품 사양에 대한 선호정보를 사용하여 상품의 효용 범위를 구하고, 두 상품의 효용범위 값들 간의 유사도의 값으로서 겹침 확률을 계산한다. 앞에서 구해진 상품 간 유사도의 값을 사용하게 되면, 유사 정도가 가장 높은 상품들을 유사상품으로 등록하게 된다. 본 추천시스템은 개별 사용자 별로 제시된 정보를 사용하므로 차별화 된 추천이 가능해진다. 본 시스템을 활용하게 되면 상품 정보를 공유하는 기업들이 협업 전자상거래 프로세스를 수행할 수 있다. 협업 기업들은 협업을 위한 상품들을 등록하고 해당 상품들과 유사한 상품들을 각 기업의 유사상품 데이터베이스에 저장하여, 향후 유사상품 추천에 활용할 수 있다. 본 연구에서 제시된 유사상품 추천시스템은 웹기반의 응용시스템으로서 인터넷이 가능한 어떠한 환경에서도 수행될 수 있다. 본 연구에서 제시된 절차의 효과를 검증하기 위하여 사용자 실험을 수행하였다. 실험결과를 살펴보면 효용기반의 방법론이 정확도와 만족도 측면에서 상품추천 문제에 대한 하나의 효과적인 해결책으로 사용될 수 있다는 것이 검증되었다.

This research suggests a recommendation system that enables bidirectional communications between the user and system using a utility range-based product recommendation algorithm in order to provide more dynamic and personalized recommendations. The main idea of the proposed algorithm is to find the utility ranges of products based on user specified preference information and calculate the similarity by using overlapping probability of two range values. Based on the probability, we determine what products are similar to each other among the products in the product list of collaborative companies. We have also developed a Web-based application system to recommend similar products to the customer. Using the system, we carry out the experiments for the performance evaluation of the procedure. The experimental study shows that the utility range-based approach is a viable solution to the similar product recommendation problems from the viewpoint of both accuracy and satisfaction rate.

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