The Differences in APM, Perfectionism, and Stress Between the Scientifically Gifted and the Regular Students

과학영재와 일반학생의 지능, 완벽주의 성향 및 스트레스

  • Published : 2007.06.30

Abstract

The purpose of this study is to find the difference in APM. perfectionistic tendencies, and stress between the scientifically gifted and the regular students. As a result, The scientifically gifted students showed higher in APM score. The scientifically gifted students showed higher in perfectionistic tendencies but no significant differences was found. On the contrary, the regular students showed significantly higher in stress. This research analyzed the hypothesis that the gifted students would receive higher score in perfectionism and the stress.

본 연구에서는 과학영재와 일반학생의 지능, 완벽주의 성향 및 스트레스의 정도를 비교하였다. 연구 결과, 과학영재는 APM 지능 검사에 기초한 지능에서 일반학생보다 높게 나타났다. 또, 과학영재가 일반학생에 비해 완벽주의 성향이 높게 나타났으나, 유의한 차이는 없었다. 그러나 과학영재는 일반학생보다 스트레스 정도가 유의미하게 낮은 것으로 나타났다. 본 연구는 완벽주의 성향이 높은 영재가 강한 스트레스를 받고 있을 거라는 가설에 기초하여, 완벽주의 성향에 따른 스트레스정도를 분석하였다.

Keywords

References

  1. 김예숙 (2004). 영재아동의 완벽주의 성향과 성취동기와의 관계. 석사학위논문. 건국대학교
  2. 박선희 (1991). 여고생의 스트레스와 불안 및 정신건강에 관한 연구. 석사학위논문. 인하대학교
  3. 송경애, 이지현 (2001). 중학교 과학영재의 완벽주의 성향과 스트레스와의 관계. 영재교육연구. 11(2). 23-37
  4. 송인섭 (2003). 영재교육에 대한 재 개념화. 인천대학교 과학영재교육원 강연회
  5. 신현숙 (2002). 영재 청소년의 개인적 특성과 완벽주의 성향간의 관계. 박사학위논문. 건국대학교
  6. 육근철 (1992). 과학고등학교 학생의 스트레스에 관한 연구. 과학영재연구. 2(1). 93-109
  7. 윤재은 (1994). 영재집단의 학교생활 적응과 스트레스 및 그 대처 방법: 특수목적 고교와 인문고교의 비교. 석사학위논문. 연세대학교
  8. 전덕임, 강연욱 (1994). 지능검사로서의 Raven Progressive Matrices 검사의 타당도 연구: Standard Progressive Matrices 검사를 중심으로. 한국심리학회지. 13(1). 65-91
  9. 정승진 (1998). 완벽성 연구: 개관. 대학상담연구. 8(2). 67-92
  10. 최정임 (1998). 완벽주의 성향, 시험불안, 학업성취도의 관계. 석사학위논문. 연세대학교
  11. 최해림 (1986). 대학생의 스트레스 현황과 인지행동적 상담의 효과. 박사학위논문. 이화여자대학교
  12. Burns, D. D. (1980). The Perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, Nov. 34-52
  13. Frost, R. O., Marten, P. A., Lahart, C., & Rogenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy & Research, 14. 449-468 https://doi.org/10.1007/BF01172967
  14. Hamacheck, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15. 34-52
  15. Hewitt, P, L., Flett, G. L., Turnbull-Donovan, W., & Mikail, S. (1991). The multidimensional perfectionism scale: reliability, validity and psychometric properties in psychiatric samples. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 3. 464-468 https://doi.org/10.1037/1040-3590.3.3.464
  16. Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and context: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality & Social Psychology, 60(3). 456-470 https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.3.456
  17. Hollingworth, L. S. (1942). Children above 180 IQ Stanford-Binet: Origin and development. Yonkers-on-Hudson, NY: World Book
  18. Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Slinger Publishing Co
  19. Mills, C. J., Ablard K. E., & Brody L. E. (1993). The Raven's Progressive Matrices: Its Usefulness for Identifying Gifted/Talented Students. Roeper Review, 15(3). 183-186 https://doi.org/10.1080/02783199309553500
  20. Spence, J. D., Barnett, P. A., Linden, W., Ramsden, V. & Taenzer, P. C. (1999) Recommendations on stress management. Canadian Medical Association Journal Supplement, 160(9). 46-50