A Study on the Optimal Train Recognition Ratio Instrumentation based on RFID

RFID기반 철도차량 최적 인식율 측정에 관한 연구

  • 강민수 (한양사이버대학교 정보통신공학과) ;
  • 정의봉 (아시아나IDT) ;
  • 이기서 (광운대학교, 정보제어공학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

This study proposes an optimal condition to recognize a train using RFID. In order to recognize a moving train, bandwidth, an angle of antenna and the location of a tag should be considered. In this study, a field test was conducted using two different bandwidths (900MHz and 2.45GHz), four angles of antenna(0, 30, 45, and $60^{\circ}$), different velocities (10, 30 and 50km), and three different locations of tags. The field test verified the optimal condition for recognition of a train, The present study convinced that location detection and tracking of rail freight can be monitored in real time. The present technology can be applied to railway signals including detecting and tracking such as EURO Balis.

본 연구에서는 RFID 기술을 적용하여 이동하는 철도 화차를 인식하는 최적의 조건을 도출하였다. 이동하는 철도 화차를 인식하기 위해서는 주파수 대역의 선정, 안테나의 각도, 이동하는 속도, 태그의 부착위치 등의 고려해야할 요소들이 있다. 그래서 이동하는 철도 화차를 최적으로 인식하는 조건을 도출하기 위하여 주파수 대역은 900MHz/2.45GHz대역을, 안테나의 각도를 0, 30, 45, $60^{\circ}$로, 이동속도 10/30/50km로, 태그의 부착위치를 3부분으로 나누어 실증 테스트하였다. 그 결과 이동하는 철도 화차를 인식하기 위한 최적의 조건을 실험을 통하여 검증하였다. 따라서 철도물류의 위치인식(Location Detection)과 추적(tracking)을 실시간(Real-time)으로 모니터링 할 수 있으며, 나아가 일반 철도에도 적용하여, EURO-Balis 처럼 철도차량을 검지, 추적 등 철도 신호에 적용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Klaus Finkenzeller, 'RFID Handbook' 2nd, p361-363, John Wiley & Sons, 2003
  2. 강민수, 장윤석, 'RFID 응용표준', p23-27, 한국항공대학교 출판부, 2007
  3. 정보통신부, '방송. 해상 .항공 .전기통신 사업용 외의 기타업무용 무선설비의 기술기준', 무선설비규칙, 제24조 제2항 제5호, 제 2006-84호, 2006
  4. 건설교통부, 'RFID기반 국가물류거점정보 구축완료보고서, 부록, p132-182, 2007