Characteristics of Curved Track Behaviors according to Traveling Tilting Train

틸팅차량 주행에 따른 기존선 곡선 궤도의 거동 특성

  • 박용걸 (서울산업대학교 철도전문대학원 철도건설공학과) ;
  • 최정열 ((주)대한콘설탄트 철도부 궤도팀) ;
  • 성덕룡 (서울산업대학교 철도전문대학원 철도건설공학과) ;
  • 천대성 (서울산업대학교 철도전문대학원 철도건설공학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

A trial run of locally-developed tilting train has been in process on Chungbuk line since the test vehicle was first produced. For the system stabilization, interface verification among the systems including track, structure, catenary and signaling system, not to mention the rolling stock, is very crucial. In the area of wayside structure, the stability of track structure and train run shall be evaluated through the review of impact by increased speed by developed train on track structure. The study thus was intended to evaluate the impact on track while a tilting train is running the curve section, which is vulnerable to accelerated train speed. The analysis of tilting train test running the part of Chungbuk line and Honam line was conducted to identify the impact on existing track performance by tilting train. To identify the movement behavior of each part of track while tilting train, high speed train and traditional train (Mugunghwa and freight train) were running the existing line, wheel load, lateral wheel load, rail bending stress, vertical and lateral displacement of rail and vertical displacement of sleeper were compared and analyzed so as to evaluate the expected impact by tilting train for improving the train speed.

국내에서 개발된 한국형 틸팅열차는 현재 시제차량 제작을 마치고, 충북선을 시작으로 시운전 시험이 단계적으로 진행되고 있다. 시운전 시험에서는 한국형 틸팅열차의 시스템 안정화를 위해 차량 외에 궤도, 구조물, 전차선, 신호 등 각 시스템 상호간의 인터페이스 검증이 필요하며, 선로구축물 분야에서는 개발차량의 증속이 궤도구조에 미치는 영향을 비롯한 궤도부담력 검토를 통해 궤도구조의 안정성과 주행안정성 평가가 수행되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 틸팅차량이 기존선 선로중 취약개소인 곡선부를 증속할 때 궤도에 미치는 영향을 검토하고자, 현재 시운전 시험이 진행되고 있는 충북선 및 호남선 구간 중 일부 선호를 대상으로 틸팅차량 주행이 기존선 궤도성능에 미치는 영향을 분석하였다. 틸팅열차, 고속열차 및 일반열차(무궁화, 화물)가 기존선 주행시 궤도각부의 거동특성을 파악하기 위해 윤중, 횡압, 레일 휨응력, 레일 수직 횡변위, 침목 수직변위 등을 측정하여 비교 분석함으로써 향후 기존선 속도향상을 위해 투입될 틸팅차량이 궤도에 미치는 영향을 평가하였다.

Keywords

References

  1. 한국철도기술연구원, 2000, 기존선의 고속화를 위한 시스템에 관한 연구
  2. 신광복 외, 2003, 틸팅 시스템 실용기술 개발
  3. 한국철도기술연구원, 2003, 기존선 속도향상을 위한 선로시스템 개선기술 개발
  4. 강기동, 박종방, 나성훈, 김정환, 2000, 고속철도 궤도계측에 관한 연구, 대한토목학회 학술발표회 논문집, pp.435-438
  5. 이종득, 2001, 철도공학, 노해출판사