An Efficient Network Mobility Handoff Scheme Based on Movement Pattern of a Train

이동예측이 가능한 철도차량의 이동성을 기반으로 한 네트워크 이동성 핸드오프 방안

  • 이일호 (서울산업대학교 철도전문대학원) ;
  • 이준호 (서울산업대학교 전자정보공학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

In this paper, we propose an efficient seamless handoff scheme to minimize packet loss and unnecessary packets on the Internet using the peculiar mobility characteristics of public vehicles such as trains. MR (Mobile Router) in a train visits each AR (Access Router) in the fixed order. As the MR detects reachability to the NAR (Next Access Router) on the new link, the PAR (Previous Access Router) can directly deliver packets from MR's HA (Home Agent) to the NAR according to the HML (Handoff Mobile router List). Then. the NAR buffers them until the MR finishes L3 (Layer 3) handoff procedure with the NAR. Therefore, our scheme can support a seamless handoff without the packet loss and unnecessary packets on the Internet. The result of our performance evaluation has shown that the proposed scheme could provide excellent performance, compared with the NEMO basic support protocol and the Bi-casting protocol.

본 논문에서는 철도차량의 이동성을 기반으로 MR의 핸드오프 때 발생할 수 있는 패킷손실량을 최소화하는 방안을 제안하고자 한다. 철도차량에 탑재된 MR은 기본적으로 고정된 AR 영역을 따라 이동한다. MR이 NAR로 이동하면. PAR은 MR의 HA로부터 전송받은 패킷을 자신의 HML에 따라 NAR로 전송시킨다. 그 후 NAR은 MR의 L3 핸드 오프과정이 마칠 때 까지 PAR로부터 전송받은 패킷을 버퍼링하게 된다. 이와 같은 절차에 따라 MR의 핸드오프 소요시간 동안에는 패킷의 손실을 최소화하게 되고, 아울러 인터넷 상에 불필요한 패킷이 발생하지 않게 된다. 성능분석 결과 제안한 방안은 NEMO Basic 방안과 Bi-casting 방안보다 효율적인 방안임을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Devarapalli, V., Wakikawa, R., Petrescu, A., and P.Thubert, 'Network Mobility (NEMO) Basic Support Protocol', RFC 3963, January 2005
  2. Ernst, T. and H. Lach, 'Network Mobility Support Terminology', draft-ietf-nemo-terminology-06), November 2006
  3. M. Tsukada, T. Ernst. 'Vehicle Communication Experiment Environment With MANET And NEMO', in: 2nd International Workshop on Network Mobility (WONEMO) co-located with the International Symposium on Applications and the Internet (SAINT), Hiroshima, Japan, January 2007
  4. M. Watari, T. Ernst, R. Wakikawa. 'Design and Analysis of Resource Management Software for In-Vehicle IPv6 Networks', in: IEICE Transactions on Communications, vol.E87-B, no7, 1874p, July 2004
  5. Baldessari, R., Festag, A., and J. Abeille, 'NEMO meets VANET: A Deployability Analysis of Network Mobility in Vehicular Communication',Under sub-mission, February 2007
  6. Alper E. Yegin, 'Link-Layer Trigger Protocol', IETF dtaft-yegin-12-triggers-00.txt, June 2002
  7. 박희동 외5명, 네트워크 이동성 지원을 위한 이동경로 예측 기반의 끊김없는 핸드오버 방안, 한국통신학회논문지, pp.550-556, 2005
  8. 이일호,이준호, '철도차량의 이동 특성을 고려한 네트워크 이동성 지원을 위한 효율적인 Care of Address 구성방안', 한국철도학회논문지, Vol.9 No.3, pp.313, 2006
  9. Koodli, R., 'Fast Handovers for Mobile IPv6', RFC 4068, July 2005