Journal for History of Mathematics (한국수학사학회지)
- Volume 20 Issue 4
- /
- Pages.175-190
- /
- 2007
- /
- 1226-931X(pISSN)
De Morgan's Thoughts and Pedagogics of Mathematics Education
드 모르간의 수학교육 철학과 교수법의 재조명
- Son, Hong-Chan (Korea Institute of Curriculum and Evaluation) ;
- Ko, Ho-Kyoung (Korea Institute of Curriculum and Evaluation)
- Published : 2007.11.30
Abstract
In the nineteenth century was Augustus De Morgan, British mathematician, a great mathematics teacher. Although his name is well known to everybody who is interested in set theory, his major mathematical legacy would arise from his novel research in logic. In this article, we first investigate De Morgan's life briefly; we then consider his precious philosophy of mathematics education based on his students' remarks and his works. Finally, by considering his teaching style, we highlight some of the ingredients that go into making a great mathematics teacher.
드 모르간은 집합 단원에서 나오는 이름으로, 학생들에게 널리 알려진 수학자이다. 그는 19세기 영국의 대수학과 논리학에 영향을 끼치는 등 매우 폭넓은 연구업적을 남긴 수학자임과 동시에 위대한 수학 선생이기도 하였던 인물이다. 본고에서는 이러한 드 모르간의 생애와 수학에서의 업적을 간단히 살펴본 후, 그의 수학교육에서의 철학과 교수법에 대하여 살펴봄으로써 훌륭한 수학 교사가 갖추어야할 사항에 대하여 고찰해보고자 한다.