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A Natural Language Conversation Method for Intelligent NPC Implementation in Games

게임에서의 지능적 NPC 구현을 위한 자연어 대화 처리 기법

  • 우영운 (동의대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 박성대 (동의대학교 영상정보대학원) ;
  • 박충식 (영동대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

Recently, there are many researches about natural language processing programs using artificial intelligence methods. But the researches mostly concentrate on Korean morphological analyses and there are few researches about application of the results of Korean morphological analyses. In this paper, we implemented a natural language conversation program that NPC in games can talk with users by natural language sentences using the results of morphological analyses and a rule-based inference method. We proposed representation and implementation methods of rules suitable for the processing of natural language conversation using NEO, a rule-based inference engine. In the experiment using rules and facts about knowledge of conversation for diet counselor NPC, we could verify that natural conversation results were produced.

최근에 인공지능기법을 적용한 자연어 처리 프로그램을 개발하기 위한 연구가 많이 진행되고 있으나 아직까지는 자연어 형태소 분석 등에 대부분 많은 노력을 기울이고 있으며 형태소 분석 결과를 활용하기 위한 기법에 대한 연구가 부족한 실정이다. 본 논문에서는 자연어의 형태소 분석 결과와 규칙 추론 기법을 활용하여 게임에서 사용되는 NPC(Non-Player Character)가 사용자와 자연어 문장으로 대화를 가능하게 하는 자연어 대화 프로그램을 개발하였다. 이를 위하여 기존에 개발되어 있는 규칙 추론 엔진인 NEO를 이용하여 자연어 대화 처리에 적합한 규칙의 표현과 구현 기법을 제안하였다. 실험을 위하여 다이어트에 대한 상담을 해 주는 NPC를 가상으로 설정하여 다이어트에 관련된 지식을 규칙과 사실들로 생성하였으며 다이어트와 관련된 보편적인 문장들로 프로그램을 수행한 결과 자연스러운 대화 내용이 생성됨을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김도완, 박재득, 박동인, '자연어 대화 인터페이스를 이용한 정보검색(WWW)에 있어서 사용자모델 에이전트,' 제8회 한글 및 한국어 정보처리 학술대회, pp.75-84, 1996
  2. 김태훈, 최종민, '사용자 편의를 위한 지능형 인터넷 에이전트의 구현,' HCI '97 학술대회 발표 논문집, pp.261-266, 1997
  3. http://nlp.kookmin.ac.kr/
  4. 박충식, 우영운, 이민석, NEO Manual, 2005. [Not yet published]
  5. http://www.fairisaac.com/Fairisaac/Solutions/Enterprise+Decision+ Management/Business+rules/Blaze+Advisor/
  6. http://www.gensym.com/