Ego-Resilience and Stress Coping Styles of Adolescents

청소년의 자아탄력성과 스트레스 대처방식

  • 박연성 (안동대학교 가정교육) ;
  • 현은민 (안동대학교 생활환경복지학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationships between ego- resilience and stress coping styles of adolescents. The study also tried to identify differences on stress coping styles based on the level of ego- resilience of adolescents. Ego-resilience showed positive correlations with problem-focused and social support seeking coping styles and a negative correlation with an emotion-focused coping style. Canonical Correlation analysis revealed that self-confidence among four sub-domains of ego-resilience made the most outstanding contributions in predicting stress coping styles of adolescents. The problem-focused coping style had the highest correlation with ego-resilience among the four coping styles. The group of adolescents who had a higher level of ego-resilience reported more problem-focused and social support-seeking coping styles in stressful situations. The results of this study suggested that development of ego-resilience of adolescents who were in the midst of transitions and adjustment problems was important for effective coping strategies.

Keywords

References

  1. 강길선(2004). 아동이 지각한 일상적 스트레스와 대처방식 및 자기효능감과의 관계. 진주산업대학교 석사학위 논문
  2. 강민수(2001). 어머니와 자녀의 정서지능 관계 연구. 서울대학교 석사학위논문
  3. 고민숙(2002). 자아탄력성, 의사결정 유형 및 성패귀인 유형과의 관계 : 애착유형과 생활 스트레스를 포함하여. 성신여대 석사학위 논문
  4. 고순희(1994). 고등학교 학생들의 스트레스와 대처방식 및 적응의 관계. 원광대학교 석사학위 논문
  5. 고은정(1997). 애착유형에 따른 자아탄력성과 사회적지지가 우울에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위 논문
  6. 구자은(2000). 자아탄력성, 긍정적 정서 및 사회적지지와 청소년의 가정생활 적응 및 학교 생활적응과의 관계. 부산대학교 석사학위 논문
  7. 구형모.황순택.김지혜(2001). 자아탄력집단의 성격특질, 한국심리학회지, 20(3), 569-581
  8. 권지은(2003). 부모 및 또래 애착, 문제해결방식과 자아탄력성의 관계. 이화여자대학교 석사학위 논문
  9. 김대권(2004). 아동이 지각한 부모의 양육태도와 자아탄력성 및 스트레스 대처행동에 관한 연구. 서강대학교 석사학위 논문
  10. 김만지(2002). 청소년의 가족관련 스트레스와 사회적 지지가 대처방식에 미치는 영향. 대한가정학회지, 40(3). 55-66
  11. 김미숙(1994). 스트레스로 인한 불안에 있어서 사회적 지지효과에 관한 연구. 숙명여자대학교 석사학위 논문
  12. 김수주(2002). 중.고등학생의 학교스트레스가 문제행동에 미치는 영향에 관한 연구 - 스트레스 대처방식의 완충효과를 중심으로-. 연세대학교 석사학위논문
  13. 김승원(1999). 청소년의 스트레스 대처양식과 관련변인. 연세대학교 석사학위 논문
  14. 김은정(1999). 자기표상들과 자의식성향이 스트레스 대처방식에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위 논문
  15. 김정희(1987). 지각된 스트레스, 인지세트 및 대처양식이 우울에 대한 작용. 서울대학교 박사학위 논문
  16. 김창대(1985). 우울과 스트레스 대처 양식. 서울대학교 석사학위 논문
  17. 김혜성(1997). 회복력 (resilience) 개념 개발. 중앙대학교 박사학위 논문
  18. 김혜정(2003). 낙관성과 스트레스 대처양식이 우울과 생활 만족도에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 석사학위 논문
  19. 박경희(2003). 청소년의 스트레스 원인과 대처방식에 관한 연구-인문계 고등학생을 중심으로. 관동대학교 석사학위 논문
  20. 박성희(1997). 청소년 심리학. 서울; 양서원
  21. 박순영(1998). 청소년들의 스트레스 수준과 대처양식에 관한 연구. 강원대학교 석사학위 논문
  22. 박용하(2000). 인문계 고등학교 학생들의 스트레스 요인과 대처 방식. 인천대학교 석사학위 논문
  23. 박중기(1998). 중학생의 스트레스 요인과 대처방법에 관한 연구. 강원대학교 석사학위 논문
  24. 박현진(1997). 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울. 고려대학교 석사학위 논문
  25. 박효서(2000). 자기위로능력이 스트레스 대청방식과 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위 논문
  26. 신금순(2002). 아동의 스트레스와 사회적 지지 및 대처행동과의 관계 연구. 관동대학교 석사학위 논문
  27. 신윤자(2005). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성과 학교 생활적응과의 관계 연구. 공주교육대 석사학위 논문
  28. 원호택(1992). 고등학교 학생들의 스트레스. 현대사회와 청소년지도. 배영사
  29. 윤진.최정훈(1989) 청년기의 정신건강 문제와 그 대처행동 양식- 고교 및 대학생에 대한 기초연구. 한국심리학회지. 2(1). 16-35
  30. 윤현희(1998). 부모보고형 자아탄력성의 척도 개발. 부산대학교 석사학위 논문
  31. 이경희(1996). 청소년의 스트레스에 관한 연구. 숙명여자대학교 박사학위 논문
  32. 이재석(2002). 초등학교 고학년의 스트레스대처방법과 자아상에 관한 연구. 목포대학교 석사학위 논문
  33. 이후승(2003). 고등학생이 지각한 사회적 지지와 지각한 자아탄력성이 스트레스 지각에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위 논문
  34. 임상희(2005). 아동의 자아탄력성이 스트레스와 대처행동에 미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위 논문
  35. 장경문(2003). 자아탄력성과 스트레스대처방식 및 심리적 성장환경의 관계. 청소년학연구. 10(4) p.143-161
  36. 장휘숙(1993). 청년심리학. 서울; 도서출판 장승
  37. 장휘숙(2001). 정신병리를 차단하는 요인으로서의 탄력성. 한국심리학회. 14(1) p.113-127
  38. 전성혜(1989). 스트레스에 대한 평가 및 대처의 효율성에 관한 연구. 연세대학교 석사학위 논문
  39. 정미현(2003). 애착유형, 스트레스 대처방식과 대인불안의 관계. 가톨릭대학교 석사학위 논문
  40. 정선자(1998). 실업계 고등학생의 스트레스 대처에 관한 연구. 강원대학교 석사학위논문
  41. 정현숙(1994). 청소년의 대인문제해결 사고능력과 자아통제와의 관계에 관한 연구: 수단, 목적사고를 중심으로. 인하대학교 석사학위 논문
  42. 최낙천(1997). 성격유형과 스트레스 대처양식에 대한 연구. 서강대학교 석사학위 논문
  43. 황상하(1994). 대학생의 스트레스 및 대처방식과 대학생활 적응과의 관계. 연세대학교 석사학위 논문
  44. Billings, A. G., & Moos, R. H.(1981). The role of coping responses and social resources in attenuating the stress of life events. Journal of Behavioral Medicine, 4, 139-157 https://doi.org/10.1007/BF00844267
  45. Block, J. & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of personality and Social Psycholog, 70, 348-361
  46. Block, J. H. & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collings(Ed.), Minnesota Symposia on Child Psychology. 13, 39-101, Hillsdale, NJ: Erlbaum
  47. Cowen, F. L., Work, W. C., Wyman, P.A., Parker, G. R., Wannaon, M., & Gribble, P. A. (1992). Test comparison among Stress-affected, stress-resilient and nonclassified 4th-6th grade urban children. Journal of Community Psychology, 20. 200-214 https://doi.org/10.1002/1520-6629(199207)20:3<200::AID-JCOP2290200304>3.0.CO;2-W
  48. Dumont, M. & Provost, M. A. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies. self-esteem, and social activities on experience of stress and depression. Journal of Youtb and Adolescence, 28(3). 343-363 https://doi.org/10.1023/A:1021637011732
  49. Fine, S. B. (1991). Resilience and human adaptability : Who rises above adversity? 1990 Eleanor Clarke Slagle lecture. American Journal of Occupational Therapy, 45(6). 493-503 https://doi.org/10.5014/ajot.45.6.493
  50. Folkman, S. & Lazarus, R.(1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health and Social Behavior, 21, 219-239 https://doi.org/10.2307/2136617
  51. Folkman, S. & Lazarus, R.(1985). If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and social Psychology 48(1), 150-170 https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
  52. Garmezy, N. (1983). Stressors in childhood. In N. Garmezy, & M. Rutter(Ed.), Stress, coping, and development in children NY: McGraw-Hill
  53. Goldberger & Shlomo Breznitz (1992). Handbook of stress : Theoretical and Ginical Aspects, N.Y.: The Fress Press
  54. Herman-Stahl, M., & Petersen, A C.(1996). The protective role of coping and social resources for depressive symptoms among young adolescents. Journal of youth and Adolescence, 25, 649-665
  55. Jerusalem, M., & Schwarzer, R. (1989). Anxiety and self-concept as antedecents of stress and coping: A longitudinal study with German and Turkish adolescents. Personality and Individual Differences 10, 785-792 https://doi.org/10.1016/0191-8869(89)90125-6
  56. Kessler, R. C. Price, R. H. & Wortman, C. B.(1985). Social factors in psychopathology: Stress, social support, and coping process. Annual Review of Psychology, 36, 531-572 https://doi.org/10.1146/annurev.ps.36.020185.002531
  57. Klohnen E. C. (1996). Conceptual Analysis and Measurement of the Construct of Ego-resiliency, Journal of Personality and Social Psychology. 70, 1067-1079 https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
  58. Kobasa, S. C. Maddi, S. R. & Kahn, S.(1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 168-172 https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.168
  59. Lazarus, R. S. & Launier, R. (1978). Stress-related transactions between person and environment. In L. A. Pervin & M. Lewis(Eds.), Perspectives in interactional psychology(pp.237-328). New York: Plenum
  60. Luthar(1991). Vulnerability & resilience; A study of high-risk adolescents. Child development, 62, 600-612 https://doi.org/10.2307/1131134
  61. Pearlin, L. & Schooler, C. (1978). The structure of coping. Journal of Health and Social Behavior, 19, 2-21 https://doi.org/10.2307/2136319
  62. Petersen, A. C. & Hamburg, B. A. (1986). Adolescence : A developmental approach to problem and psychopathology. Behavior Therapy, 17, 489-499
  63. Rutter, M.(1979). Protective factors in children's responses to stress and disadvantage. In M. W. Kent & J. E. Rolf(Eds.), Primary prevention of psychopathology: Social competence in children. Hanover, N.H: University Press of New England
  64. Rutter, M.(1985). Resilience in the face of adversity: Protective factors and resistance to psychiatric disorder. British Journal of Psychiatry, 147, 598-611 https://doi.org/10.1192/bjp.147.6.598
  65. Seiffgr-Krenke, I. (1990). Developmental processes in self-concept and coping behavior. In H. A. Bosma & S. Jackson (Eds.), Coping and self-concept in adolescence(p. 49-68). Berlin: Springer-Verlag
  66. Seligman, M. E. P. (1991). Learned Optimism, N.Y.: Knopf. 박노영, 김혜성 역(1996). 낙관성 훈련(상, 하). 서울 : 오리진
  67. Tellegen, A. (1985). Structure of mood personality and their relevance to assessing anxiety with an emphasis on self-report. In A. H. Tuma & J. D. Maser (Eds.), Anxiety anxiety disorders, 681-706. Hillsdale. NJ: Erlbaum