A Cost Optimization Model of IT Operation Service by Improving Service Request Management Process

서비스 요청 관리 프로세스 개선을 통한 IT 운영비용 최적화 방안

  • Published : 2007.12.31

Abstract

Recently, researches on IT Service Management (ITSM) for improving information system operation service and information system outsourcing cost estimation model are proliferating. This study suggests a new cost model of IT operation service and optimizing method based upon the characteristics of operation service as a long-term and continuous business service for both user's and service provider's point of view. This study explains the cost optimization model of IT operation service by improving service request management process, such as adequate reception and control, proper valuation, process management using project management methodology, effective organization and time management of service personnel. Especially in this study, service ability improvement effect and fixed operation cost reduction effect are defined to prove the proposed new cost model.

Keywords

References

  1. 김준경 "ITIL 기반의 선진 ITSM 체제 도입 을 통한 ITO 서비스 프로세스 개선에 관한 연구" 한양대학교 공학대학원 석사논문, (2005)
  2. 김현수, "기능점수를 이용한 소프트웨어 규모 및 비용산정 방안에 관한 연구", 경영과학, 제14권 제1호(1997)
  3. 김현수, "소프트웨어 생산성 측정 및 관리 방법론 개발 연구", STEP2000 연구보고서, 쌍용정보통신, (1998)
  4. 김현수, "가치 중심의 SI(System Integration) 사업규모 및 비용산정 모형 구축 연구", 경영정보학연구, 제8권, 제3호(1998)
  5. 김현수, "정보시스템 운영사업 아웃소싱 비용산정을 위한 요소 도출 연구", Information Systems Review, Vol.2, No.1(2000)
  6. 김현수, "정보시스템 운영사업 비용산정 모형 개발에 대한 실증적 연구", 한국정보처리학회논문지, 제7권, 제6호(2000)
  7. 김현수, 안연식, 김동수, 프로젝트관리, 전자신문사, (2005)
  8. 남기찬 외, "정보시스템 운영비용 산정 연구", 한국전산원 연구보고서, (2002)
  9. 남기찬, 오승호 "기업의 핵심역량 집중도와 IT 아웃소싱 성숙도가 IT 아웃소싱 성과에 미치는 영향에 관한 연구", 서강경영논총, 제15권, 제2집(2004)
  10. 박진수, 김현수, "기업의 특성과 정보시스템 비용산정모델 선호도의 관계 연구", Journal of Information Technology Applications & Management, Vol.10, No.3(2003)
  11. 삼성데이타티스템주식회사, 삼성데이타시스템 10년사, (1995)
  12. 삼성SDS주식회사 "CJ 정보전략중장기계획 컨설팅보고서 IT Governance-운영프로젝트 관리방안", (2007)
  13. 씨제이제일제당 "월간 SLM 보고서"(2007-2007)
  14. 우수정 "ITIL모델 기반의 통합 IT 서비스를 위한 Service Support 시스템의 기능개선", 고려대학교 컴퓨터과학기술대학원 석사논문 (2005)
  15. 유성열, 백인섭, 김하진, "유지보수관리체계의 정형화 및 비용 예측 모형에 관한 연구", 한국정보처리논문지, 제3권, 제4호(1996)
  16. 최원영, 김현수, "응용시스템 운영비용 산정을 위한 업종중심 모델 개발", Information Systems Review, 제4권, 제2호(2002)
  17. 최원영, 김현수, "근사규모 추정에 의한 증권시스템 운영비용 산정 모델 개발", Journal of Information Technology Applications & Management, Vol.11, No.1(2004)
  18. 한국소프트웨어진흥원(KIPA) "2005 IT 투자동향 보고서", (2005)
  19. 한국정보기술원가표준원(KFPUG), 기능점수측정 실무 매뉴얼 버전 4.2(CPM 4.2)
  20. 한국아이비엠주식회사, 한국아이비엠 25년의 발자취, (1992)
  21. 한국정보산업협회(KFII), "IT 거버넌스-IT와 비즈니스의 전략적 연계", (2006)
  22. Gartner EXP Premier Reports,"Changing Business Processes", (20050515)
  23. Gartner Research "Forecast : Retail Sector IT Spending, 2004-2009", (2005)
  24. Gartner Research "IT Spending and Staffing Survey, 2005", (2005)
  25. Gartner Research "Assesing the Effectiveness of IT Governance", (2006)
  26. Gartner Research "Practical Steps to Improve IT Governance", gartner.com, (2007)
  27. IT Governance Institute, "Board Briefing on IT Governance", 2nd edition, www.itgi. org, (2003)
  28. IT Governance Institute, "COBIT 4.0", www.itgi.org, www.isaca.org/cobit, (2005)
  29. Knowledge Research Group(KRG) "2007 IT Market Perspective", (2007)