DOI QR코드

DOI QR Code

Pre-service Earth Science Teachers' Perceptions about Water Cycle

물의 순환에 대한 예비 지구과학 교사들의 인식

  • Jeong, Jin-Woo (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim, Yun-Ji (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Jeong, Ku-Song (Yang Jae High School)
  • 정진우 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 김윤지 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 정구송 (양재고등학교)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the perceptions of pre-service teachers, which directly affect the concepts and ways of thinking of students who are studying Earth science. This work further seeks to identify pre-service Earth science teachers' Earth science-centered ways of thinking regarding the components and the process of water cycle. The concept sketch method was used to survey 50 pre-service teachers who majored in Earth science education at a National Teachers' University. The survey analyzed the preservice teachers' perceptions of a subordinate concept of Earth systems from the applied components of water cycle, and to code the applied concepts with the components of the water cycle based on a subordinate concept of Earth systems including Hydrosphere, Atmosphere, Geosphere, and Biosphere. The preservice teachers only perceived the components of the water cycle as ones in Hydrosphere and Atmosphere. In Biosphere, many participants lack the knowledge about how the actions of plants and animals, and human beings impact the water cycle. About the process of water cycle, the majority of the participants only perceived evaporation and precipitation as the process of cycling: their understanding about the underground flow of water was more lacking than the surface flow.

본 연구의 목적은 지구 시스템 과학을 학습하는 학생의 개념과 사고에 직접적인 영향을 미치게 될 지구과학 예비 교사들의 물 순환의 구성 요소와 순환 과정에 대한 인식을 밝히는 것이다. 국립사범대 지구과학교육학과에 재학 중인 지구과학 예비 교사 50명을 대상으로 개념 그리기 방법을 적용하여 물 순환의 구성요소로 응답한 개념들을 지구 시스템의 하위계인 수권, 기권, 암권, 생물권의 범주로 코딩하고, 물의 순환 과정으로 응답한 요소들로부터 지구 시스템 하위계의 상호작용에 대한 인식을 분석하였다. 예비 지구과학 교사들은 물 순환의 구성요소를 주로 수권과 기권에 한정하여 인식하고 있으며, 생물권에서 식물과 동물의 작용에 대한 인식이 매우 부족하고 특히 인간이 물의 순환에 미치는 영향에 대한 인식은 극히 드물었다. 물의 순환 과정에 대해서는 대부분의 예비 교사들이 증발과 강수만을 순환 과정으로 인식하고 있으며, 지표면의 이동에 비해 지하에서의 이동에 대한 인식이 부족하였다.

Keywords

References

  1. 문병찬,정진우,경재복,고영구,윤석태,김해경,오강호,2004,예비교사들의 탄소 순환에 대한 지구시스템의 관련개념과 시스템 사고의 적용. 한국지구과학회지,25(8),684-696
  2. 이동은,2007,고등학교 2학년 학생들의 물 순환 과정과 구성요소에 대한 이해. 한국교원대학교 석사학위논문,51 p
  3. 이효녕,2006,지구환경시대의 지구과학교육의 중요성과 최근 동향: 미국 사례를 중심으로. 한국지구과학회 2006년도 추계학술발표회 논문집,11-22
  4. 임은경,홍상욱,정진우,2000,지구계 교육의 현장 적용에 관한 연구. 한국지구과학학회지,21(2),93-102
  5. 조규성,강현아,2002,지구계교육 프로그램의 적용에 따른 학습자의 반응-지구 기후 게임을 중심으로. 한국지구과학회지, 23(4), 299-308
  6. 조규성, 이광호, 장지영, 강현아, 2006, 10학년 '과학' 수업에서 지구계 교육 프로그램 적용 방안 및 학생 반응-'화산 폭발과 기후의 변화'를 중심으로. 한국지구과학회지, 27(3), 251-259
  7. 정진우, 우종옥, 김찬종, 임청환, 이연우, 소원주, 정남식, 이경훈, 이항로, 홍성일, 윤선진, 정철, 박진홍, 1999, 지구과학교육론. 교육과학사, 서울, 419 p
  8. Ben-Zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005a, A study of junior high students' perception of the water cycle. Journal of Geoscience Education, 53 (4), 366-373 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.4.366
  9. Ben-Zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005b, Development of system thinking skills in the context of earth system education. Journal of Research in Science Teaching, 42 (5), 518-560 https://doi.org/10.1002/tea.20061
  10. Earth System Science Committee, 1988, Earth system science: A closer view. National Aeronautics and Space Administraion. Washington, DC, USA
  11. Gambro, J.S., 1995, The environmental worldview of preservice teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association
  12. Johnson, J.K. and Reynolds, S.J., 2005, Concept sketchesusing student - and instructor - generated, annotated sketches for learning, teaching, and assessment in geology courses. Journal of Geoscience Education, 53 (1), 85-95 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.1.85
  13. Kali, Y., Orion, N., and Eylon, S.B., 2003, Effect of knowledge integration activities on students' perception of the earth's crust as a cyclic system. Journal of Research in Science Teaching, 40 (6), 545-565 https://doi.org/10.1002/tea.10096
  14. Mayer, V.J., 1995, Using the earth system for integrating the science curriculum. Science Education, 79 (4), 375-391 https://doi.org/10.1002/sce.3730790403
  15. Mayer, V.J., 1997, Global science literacy. An Earth System View. Journal of research in Science Teaching, 34 (2), 101-105 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199702)34:2<101::AID-TEA1>3.0.CO;2-X
  16. Mosothwane, M., 2002, Pre-service teachers' conceptions of environmental education. Research in Education, 68, 26-40 https://doi.org/10.7227/RIE.68.3