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Design of U-School Framework Based on User-Centric Scenario

사용자 중심 시나리오에 따른 U-스풀 프레임워크 설계

  • 홍명우 (안동대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 조대제 (안동대학교 멀티미디어공학과)
  • Published : 2007.12.28

Abstract

In the age of ubiquitous computing, computer systems will be seamlessly integrated into our everyday life, providing services and information to us in an anywhere, anytime fashion. This ubiquitous computing can be used for developing a ubiquitous learning (U-learning). In this paper, we present a framework for U-school in which ubiquitous computing technologies are applied to advance the existing ERSS (Korea's Educational Resources Sharing System). Our framework applies mobile, sensor, and context-aware technologies to the existing ERSS. This framework presents a user-centric learning environment, using user-centric scenario. The U-school with context-aware services therefore can lead to the just-in-time learning or learner-led learning based on dynamic contexts acquired from learners, teachers and computing entities.

유비쿼터스 컴퓨팅의 시대로 접어들면서, 컴퓨터 시스템은 언제 어디서나 우리의 일상생활에서 필요로 하는 적절한 서비스와 정보를 제공할 수 있게 되었다. 이러한 유비쿼터스 컴퓨팅은 언제 어디서나 학습을 할 수 있는 유비쿼터스 학습의 개념으로 발전시켰다. 본 논문에서는 기존의 ERSS(Korea's Educational Resources Sharing System)를 발전시켜, 유비쿼터스 컴퓨팅 기술이 적용된 U-스쿨을 위한 프레임워크를 제안한다. 제안된 프레임워크는 기존의 ERSS를 기반으로 하여 모바일 기술, 센서 단말 기술과 상황 인식 기술을 적용하였고 사용자 중심의 시나리오를 사용하여 사용자 중심의 러닝 환경을 제공한다. 특히 유비쿼터스 교육 환경에서의 상황인식 서비스는 학생, 교사, 객체 및 환경의 동적인 상황 정보를 기반으로 즉시 학습 및 개인별 맞춤 학습에 적용될 수 있다.

Keywords