Abstract
This study aims to investigate and analyse the present of state and matters of technical services outsourcing in academic libraries. For the purpose summarized methods for outsourcing from reports and papers, suggested principal outline of outsourcing and developed quality control program of catalog. This study also surveyed several academic libraries in outsourcing and analyzed features and related issues of the operation of outsourcing. The results of this study can be refereed to the plan and implementation of technical services outsourcing in the future.
이 연구는 국내 대학도서관에서 정리업무 아웃소싱을 시행하고 있는 기관을 조사하여 현황을 분석하고 성공적인 아웃소싱을 시행하기 위한 방안에 대해 논의하였다. 선행연구에서 제시하는 아웃소싱 방법론에 대한 연구 분석을 기초로 하여 실제 아웃소싱을 시행하고 있는 기관에서 발견되는 아웃소싱의 문제점을 분석하였다. 제언을 포함한 결론에서는 아웃소싱을 시행하는 과정에서 인식해야 할 과제를 제안하였다. 아웃소싱의 모든 과정을 도서관에서 제어해야 하며 품질관리를 위한 정규직원이 배치되어야 한다는 점과 목록데이터의 품질유지를 위해 노력해야 한다는 점 등을 제안하였다. 이 연구는 정리업무 아웃소싱을 계획 혹은 시행하고 있는 대학도서관에서 실질적인 참고자료로 활용될 수 있을 것이다.