A Study on the Influence of uCRM of Bank on the Customer Satisfaction Measurement

은행의 uCRM이 고객만족도에 미치는 영향

  • 강석태 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과) ;
  • 양해술 (호서대학교 벤처전문대학원 컴퓨터응용기술학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

This paper analyzes how CRM Service under the ubiquitous circumstances will affect the customer satisfaction by collecting and analyzing the related data and conditions and also analyzes the relation among the variables by using the measurement and analysis tools through Customer Satisfaction Measurement, Customer Reaction Encouragement Model and Technology Acceptance Model. Through this study the author analyzes how the customer management with uCRM will have an influence on the satisfaction and attitude of customer in order to contribute to an efficient customer management method of a financing institution.

본 논문에서는 유비쿼터스 환경하의 CRM서비스가 고객들의 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하고자 그와 관련한 자료와 현황을 수집하여 분석하였고, 고객만족도와 고객반응유도모델, 정보기술수용모델을 통한 측정분석도구를 이용하여 각 변수들 간의 관계를 분석하였다. 이를 통해 uCRM을 통한 고객관리가 고객들의 만족도와 태도에 어떠한 영향을 미치는가를 고찰함으로써 금융기관에서 효율적인 고객관리에 기여하고자 하였다.

Keywords