초록
현대의 멀티미디어 서비스는 무선 환경 같은 여러 형태의 단말에게 동시에 서비스를 제공하고 있다. 그러나 이러한 서비스를 제공하기 위해서는 각 환경에 맞는 QoS를 제공하는 것이 먼저 선행 되어야 한다. 본 연구는 데이터의 전송에 대한 효율성을 높이기 위한 방법을 제안한다. 전송 방법을 TCP와 UDP로 구분하여 전송량에 따라 적응적인 전송 알고리즘을 기술한다. 또한, 계층화된 데이터의 중복 전송을 통하여 데이터의 전송 효율을 높이는 방법에 대해서 설명한다. 제안 되어진 멀티미디어 시스템의 성능을 입증하기 위하여 적응형 MPEG 시스템을 설계하고, 실험을 통해서 우수성을 증명한다.
Currently, multimedia stream services are provided in various network environments such as wireless networks. It is crucial to address QoS problem for multimedia service in heterogeneous networks. This paper suggests the scheme to increase the efficiency for the transmission of multimedia data. We also propose the adaptive algorithm that switch between UDP and TCP based on the size of the transmitted multimedia data. In addition, it presents the method that duplicates the multimedia data for the efficiency of transmission. We designed the MPEG stream service and conducted the simulation to verify our adaptive MPEG stream service.