The French Revolution and Mathematical changes

프랑스 혁명과 수학의 변화

  • Choi, Jong-Sung (Division of General Educations-Mathematics, Kwangwoon University)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

This paper examines a historical case- the French Revolution- of conceptual change in mathematics. The case that is a space of possibility gave birth to a new community of mathematical practitioners. Carnot and Monge shared the particular conceptions of the problems, aims, and methods of a field and contributed to found Ecole Polytechnique. I intend to show how Carnot's and Monge's mathematical endeavours responded to social, political and technological developments in French society.

프랑스 혁명이라는 렌즈를 통하여 사회적 변화가 수학에 어떠한 경로로 어떤 변화를 야기 시키게 되었는지를 다루고자 한다. 혁명의 소용돌이 속에서 활동한 주요한 수학자들의 삶의 궤적을 추적함으로써 수학자 개인 혹은 집단과 사회의 관계를 볼 것이다. 혁명은 모든 분야에 새로운 가능성을 불어넣는다. 새로운 국가는 위기타개를 위해 과학자들에 의무를 부여하고 이에 대응하는 과정에서 과학자 집단이 생겨나게 된다. 이는 수학에 있어서도 예외는 아니었다. 정치적 재배치와 에꼴 폴리테크닉으로 대변되는 교육 개혁은 수학에 있어서 카르노와 몽주로 대변되는 소수의 새로운 기하학 분야가 주류의 해석학과 어깨를 견줄 정도로 성장하게 되는 계기를 제공하게 되는 사실을 살펴본다.

Keywords