The Relationships Among Children's/Adolescents' Frequency Levels of Playing Internet Games, Motives for Playing Internet Games and Adaptation to School

아동 및 청소년의 인터넷 게임 사용수준에 따른 인터넷 게임 이용동기와 학교생활 적응

  • Byun, Sung-Hee (Dept. of Child Development and Education, Myongji Univ.) ;
  • Kim, Jung-Min (Dept. of Child Development and Education, Myongji Univ.)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

The purpose of this study is to examine children's/adolescents' motives for playing internet games and adaptation to school in accordance with their frequency levels of playing internet games. Participants were 236 children from grades 4, 5, and 6 in two elementary schools and 237 adolescents from grades 1, 2, and 3 in one middle school. They were measured on frequency levels of playing internet games, motives for playing internet games, and adaptation to school. Collected data were analyzed by SPSS WIN 12.0 for reliability, frequency, Chi-square test, t-test, Pearson's correlation, and one way ANOVA. Major findings of the research are as follows: First, children's/adolescents' frequency levels of playing internet games differed by their gender. The male ratio was much higher than the female ratio in the potential risk group and the high risk poop. In contrast, no grade differences on the frequency levels of playing internet games were found. Second, children's/adolescents' motives for playing internet games differed by their gender. Especially, among the motives the greatest difference between male and female was marked for 'Social Relationship'. Third, children's/adolescents' motives for playing internet games differed by their frequency levels of playing internet games. For 'Conformity,' the low risk group differed from the high risk group. For 'Spending Time', 'Benefit', 'Competition', and 'Social Relationship', the low risk group differed from the potential risk group and also from the high risk poop. Fourth, children's/adolescents' adaptation to school differed by their frequency levels of playing internet games. The high risk group exhibited a low level of adaptation in 'Academic Activities', 'a subcategory of adaptation to school.

Keywords

References

  1. 곽금주 . 강수연(1997). 전자게임에 몰입한 아동의 심리진단적 특성(I) : 사례 중심으로. 인간발달연구, 4(1), 1-18
  2. 권준모(2001). 온라인 게임의 문제점 및 대응방안, 인터넷 중독 대처방안 모색을 위한 전문가포럼. 서울 : 한국정보문화센터
  3. 권준모 . 곽금주 . 김범준(2001). 컴퓨터게임이 청소년에게 미치는 영향에 관한 연구. 청소년보호위원회
  4. 권준수(2000). 인터넷 중독증. 대한의사협회지, 42(8)
  5. 김종범 . 한종철(2001). 인터넷 중독 하위 집단의 특성 연구-자존감, 공격성, 외로움, 우울을 중심으로. 한국심리학회지 : 상담 및 심리치료, 13(2), 207-219
  6. 김지영 . 류현숙(2003). 학령기 아동의 인터넷 중독과 가정환경 및 학교생활 적응과의 관계 -초등학교 5, 6학년 아동들을 중심으로. 아동간호학회지, 9(2), 198-205
  7. 남영옥(2005). 중학생의 인터넷 중독, 게임중독, 음란물중독의 심리사회적 특성 비교. 청소년학연구, 12(3), 363-388
  8. 디지털타임스(2005). 부모 10명중 6명 자녀 인터넷 중독 우려. 2005년 12월 1일
  9. 박선영(2006). 아동의 외톨이 성향과 게임중독 위험성과의 관계 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  10. 백지숙(2005). 인터넷 게임동기 유형에 따른 대학적응과 인터넷 게임중독. 아동학회지, 26(1), 31-45
  11. 서주현 . 유안진(2001). 청소년의 인터넷 중독과 친구관계의 특성. 아동학회지, 22(4), 149-166
  12. 성윤숙 . 이소희(2003). 게임방 청소년의 사이버일탈 과정에 관한 문화기술적 연구. 아동학회지, 24(3), 109-134
  13. 송숙자 . 심희옥(2003). 아동의 컴퓨터게임 몰두성향과 심리사회 및 행동적 특성에 관한 연구. 아동학회지, 24(5), 27-41
  14. 안애순(2001). 공격적 컴퓨터 게임이 아동에게 미치는 효과. 한양대 교육대학원 석사학위논문
  15. 어기준(2000). 청소년의 컴퓨터 중독유형과 제반 문제점. 한국청소년 상담원
  16. 오익수 . 우경근(2005). 초등학생의 컴퓨터 게임중독에 관련한 심리 . 사회적 요인의 탐색. 상담학연구, 6(2), 563-571
  17. 이경님(2003). 아동이 지각한 어머니와의 의사소통과 자기통제가 게임중독에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(1), 77-91
  18. 이경님(2004). 개인적 변인과 환경적 변인이 아동의 게임중독 경향에 미치는 영향. 대한가정학회지, 42(4), 99-118
  19. 이소영(2000). 게임의 중독적 사용이 청소년의 문제해결 능력 및 의사소통에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위 논문
  20. 이수영(2002). 청소년의 게임 이용동기와 자존감, 의존성이 게임몰입과 게임 중독에 미치는 효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  21. 이정윤 . 이상희(2004). 사이버관계중독 청소년의 심리적 특성. 상담학연구, 5(4), 1191-1202
  22. 이해경(2002). 인터넷상에서 청소년들의 폭력게임 중독을 예측하는 사회심리적 변인들, 한국심리학회지 : 발달, 14(4), 55-79
  23. 장미경 . 이은경 . 장재홍 . 이자영 . 김은영 . 이문희(2004). 게임장르에 따른 게임중독, 인터넷 사용욕구 및 심리사회변인간의 관계. 한국심리학회지 : 상담 및 심리치료, 16(4), 705-722
  24. 장재홍(2004). 부모의 자녀양육태도가 중학생의 인터넷 중독에 미치는 영향 : 인터넷 사용욕구를 매개로. 상담학연구, 5(1), 113-128
  25. 전성일 . 류정환 . 김영미 . 정홍경 . 조아라 . 이정호 . 최영민 . 이기철(2000). 청소년의 컴퓨터게임 이용실태, 부모양육방식, 개인의 정신병리. 소아 . 청소년정신의학, 11(1), 27-41
  26. 정보통신부 . 한국정보문화진흥원(2003). 인터넷중독자가진단검사(K-척도)와 예방교육프로그램
  27. 정보통신부 . 한국정보문화진흥원(2006). 2006년 상반기 정보화 실태조사
  28. 정유정 . 이숙(2001). 남자청소년의 컴퓨터 게임이용과 게임중독성 및 공격성. 대한가정학회지, 39(8), 67-80
  29. 조양희(2004). 청소년의 사회적 지지와 게임이용동기가 게임중독에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문
  30. 최나야 . 한유진(2006). 충동성, 부모와의 의사소통 및 인터넷 게임에 대한 기대가 아동, 청소년의 게임 중독에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 24(2), 209-219
  31. 한국게임산업개발원(2004). 게임백서
  32. Patricia M. Wallace(2001). 황상민 역. 인터넷 심리학(The Psycyo- logy of the Internet). 서울: 에코리브로
  33. Anderson, C. A. & Dill, K. E.(2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and life. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 772-790 https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.4.772
  34. Davis, R. A.(2001). A cognitive-behavioral model of patho-logical Internet use. Computers in Human Behavior, 17, 187-195 https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8
  35. Greenfield, M. D.(1984). Mind and media: The effects of television, video games, and computers. Cambridge, M.A.: Harvard University
  36. Griffiths, M. D.(1997). Does internet and computer addiction exist? Some case evidence. Paper presented at the 105th annual meeting of the American Psychological Associate. Chicago
  37. Griffiths, M. D. (1999a). Violent video games and aggression. A review of the Literature. Aggression and Violent Behavior, 4(2), 203-212 https://doi.org/10.1016/S1359-1789(97)00055-4
  38. Katzs, E. Blumer., J. G. & Gurevitch. M.(1974). Utilization of mass communication by individual. In J. G. Blumler and E. Katz(Eds.), The uses of mass communications : Current perspectives on gratifications research, 19-32. Beverly Hills, C.A.: Sage Publications
  39. Krahe, B. & Moller, I. (2004). Playing violent electronic games, hostile attributional style and aggressionrelated norms in German adolescents. Journal of Adolescence, 27, 53-69 https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2003.10.006
  40. Kraut, R., Patterson, M, Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, D. & Scherlis, W.(1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9), 1017-1031 https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.9.1017
  41. Morahan-Martin, J. & Schumacher, P.(1997). Incidence and correlates of pathological Internet use. Paper presented at the 105th Annual Convention of the American Psychological Association. Chicago, IL, August
  42. Newhagen, J. E., & Rafaeli, S.(1996). Why communi- cation researchers should study the internet : A dialogue. Journal of Communication, 46(1), 4-13
  43. Scherer, K. & Bost, J.(1997). Internet use patterns: Is there internet defendency on campus? Paper Presented at the 105th Annual Convention of the American Psychological Association, Chicago, IL, August
  44. Subrahmanyam, K., Greenfild, P., Kraut, R. & Gross, E. (2001). The impact of computer use on children's and adolescents' development. Applied Developmental Psychology, 22, 7-30 https://doi.org/10.1016/S0193-3973(00)00063-0
  45. Suler, J.(1996). Computer and Cyberspace addiction. http:// www.rider.edu/users/suler/psycyber/cyberaddict.html
  46. Young, K. S.(1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Paper Presented at the 104th annual conversation of the American Psychological Association. Toronto, Canada
  47. Yoo, H. L.(2002). Motivations and usage of electronic gaming. Unpublished master's thesis, University of Wisconsin-Madison