DOI QR코드

DOI QR Code

Self-Directed Learning Assessment System Using Fuzzy Logic

퍼지 논리를 이용한 자기 주도적 학습 및 평가 시스템

  • 우영운 (동의대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 김광백 (신라대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 이종희 (신라대학교 컴퓨터정보공학부)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

The existing web-based self-directed learning systems are in short for the ability of learning skills assessment. Even worse, hey only give test scores as an indicate for test skills, which is also not a good measure for learning skills assessment and makes it difficult to assess learning skills objectively and to present clear assessment criterion. In this paper, we proposed an improved self-directed learning system using fuzzy logic, which can be controlled by learners themselves and helps to evaluate their on learning process. We also implemented the system on the written examination of Engineer Information Processing. The purposed system lust calculates membership functions of learning tine, learning frequency, testing time, and test score. Using them the final membership functions of learning and test skills are calculated and presented in a graphical, i.e. mon understandable, way to user. The purposed system helps learners to assess their achievement and to plan future schedule, and the survey result on the students used the system also supports that.

기존의 웹 기반 자기 주도적 학습은 학습 능력을 평가할 수 없을 뿐만 아니라, 시험 능력에 대한 평가도 시험점수로만 제공되어 학습 능력 평가의 객관성, 평가 기준의 모호성 등의 문제가 야기되고 있다. 본 논문에서는 학습자 스스로가 학습 능력을 조절하고 학습과정을 평가할 수 있는 자기 주도적 학습 및 시험 능력 평가에 대한 방법을 제안하고, 이를 정보 처리 기사 시험의 필기 과목에 적용하여 구현하였다. 제안된 자기 주도적 학습 및 시험 능력 평가방법은 소속함수와 퍼지추론을 이용하여 학습 시간 및 횟수, 시험 시간 및 점수에 대한 각각의 소속도를 계산하여 학습과 시험 각각에 대한 퍼지 소속도를 계산하고 학습 및 시험에 대한 최종 퍼지 소속도를 계산한다. 제안한 시스템은 기존의 방법에 비해 학습자 스스로 성취도를 평가하기에 용이하며 이후의 학습 계획을 정하는데도 도움이 된다. 이는 구현된 시스템의 이용자들을 대상으로 한 설문에서도 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김광백, 조재현, '퍼지 추론규칙을 이용한수행 평가 시스템,' 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제 10권, 제1 호, pp.209-216, 2005
  2. 장이채, 김태균, '퍼지 수행 평가방법과 수학교육,' 한국퍼지및지능λl스템학회 논운지, 제11권, 제 2호, pp.742-745,2001
  3. Como & Mandinash E. B., 'The role of cognitive engagement in classroom learning and motivation,' Educational Psychologist, 18,pp. 88-108, 1983 https://doi.org/10.1080/00461528309529266
  4. Paris S. G. & Newman R S., 'Developmental aspects of self-regulates learning,' Educational Psychologist, 25(1),pp. 87-102,1996 https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_7
  5. Knowles M. S., Self-Directed Learning, New York: Association Press, 1975
  6. Hiltz S. R, 'Evaluating the virtual classroom,' Perspectives in a new environment, L. Harasim(Ed), Praeger Publishers, pp. 133-185, 1990
  7. Yager R. P., 'Ona General Classof Fuzzy Connective,' Fuzzy Sets System, 4, pp. 235-242, 1980 https://doi.org/10.1016/0165-0114(80)90013-5