Pre-service Science Teachers' Areas of Practice Concern and Reflections on the Science Classes in Student-Teaching

교육실습에 참여한 예비 과학교사의 과학수업 실행에 대한 관심 영역과 반성적 사고

  • Published : 2007.12.30

Abstract

The purposes of this study are to understand pre-service science teachers' areas of practice concern and reflections on the science classes during student-teaching, and to grasp the factors affecting their concerns and reflections. Four pre-service science teachers participated in this study. Data were collected from four pre-service science teachers' practice journals, instructional materials, and semi-structured individual interviews after their student-teaching. The results are as follows: firstly, the pre-service teachers' concern is focused on the teaching environment and strategies, particularly classroom atmosphere and class management. On the other hand, they pay little attention to science content. Secondly, pre-service teachers' reflections are confined within the limited areas such as classroom management, the proper role as science teachers, or various teaching materials. The level of their reflections is low, mostly concentrated on 'routine' or 'technical' level. Higher levels of reflections, such as 'dialogic' or 'transformative' are not revealed at all. Thirdly, the mentor teachers have the biggest influence upon the concerns and reflections of pre-service teachers during student-teaching.

본 연구의 목적은 교육실습에 참여한 예비 과학교사들의 과학수업 실행에 대한 관심 영역과 반성적 사고를 구체적으로 이해하고 이에 영향을 주는 요인을 파악하는 것이다. 본 연구를 위해 4명의 예비 과학교사들이 작성한 교육실습록,수업지도안 및 수업자료들을 수집하였고, 교육실습이 끝난후 심층면담을 실시하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째,예비 과학교사들의 과학수업 실행에 대한 관심은 수업환경 및 교수전략에 대한 관심이 공통적으로 가장 높았고 과학내용에 대한 관심은 가장 낮게 나타났다. 수업환경 및 교수전략에 대한 관심 영역 중에서는 수업운영에 대한 관심이 가장 높았으며 수업운영 중에서도 수업분위기에 대한 관심이 가장 높게 나타났다. 둘째,예비 과학교사들의 과학수업에 대한 반성적 사고를 하는 영역이 학생통제나 수업분위기 조성,과학교사의 역활,수업자료에 대한고민 등의 매우 제한적인 범위 내에서 반성이 이루어지고 있었다. 그리고 그들의 과학수업에 대한 반성적 사고의 대부분이 '즉각적인 수준'과 '기술적인 수준'에 머무르며, '숙고적인 수준'이나 '변혁적인 수준'은 전혀 나타나지 않았다. 셋째,예비 과학교사들의 이러한 과학수업에 대한 관심 영역이나 반성적 사고에는 교과 실습지도 교사의 영향이 가장 큰 것으로 내타났다.

Keywords

References

  1. 강호선 (2003).생물 고육실습생의 자기 수업에 대한 반성을 통한 수업 기술 개선연구. 비디오 촬영과 자기 분석을 중심으로. 서울대l학교 대학원 석사학위논문
  2. 권정숙 (2002). 유아교사의 반성적 사고 및 반성적 사고수준과 교수능력. 서울여자대학교 대학원 박사학위
  3. 김찬종, 맹승호, 차현정, 박영신, 오필석 (2006). 과학 교수활동에 대한 우선 순위와 동기적 근접발달영역에 비추어 본 초임 과학 교사와 경력 교사와의 상호작용에 대한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 26(3), 425-439
  4. 노영희 (1997). 유아교사의 전푼성과 교사교육의 방향. 중앙 유아교육학회, 123-141
  5. 박미화, 이진석, 이경호, 송진웅 (2007). 과학 수업에 대한 반성적 사고의 개념적 정의와 유형. 예비 과학 교사를 중심으로. 한국과학교육학회지. 27(1), 70-83
  6. 박은혜(1996). 반성적 사고와 유아교사교육. 유아교육연구, 16(1). 175-192
  7. 양일호, 한기갑, 최현동, 오창호, 조현준 (2005) 초등 신규 교사의 과학 본성에 대한 신념. 초등과학교육.24(4), 360-379
  8. 유흥옥 (2005). 반성적 사고에 기초한 유치원 교육 실습과 예비교사의 발달적 변화. 유아교육학논집, 9(1), 257-277
  9. 윤혜경, 심재규, 박승재 (1997). 물리교육 전공 학생들의 교육실습 과정 사례 연구. 한국과학교육학회지,17(3), 289-299
  10. 이영석, 이세나 (2004). 유아교사의 전문성 개발을 위한 소고: 반성적 사고를 중심으로. 미래유아교육학회, 11(4).229-254
  11. 정현숙 (2002.). 예비유아교사의 반성적 사고에 관한 연구. 상지영서대학 논문집, 제21집, 211-240
  12. Anderson, C. W. (2004). Conceptual framework for Knowles analysis. Unpublished rnanuscript: Michigan State University
  13. Bell, B., & Gilbert, J. (1996). Teacher development. PA: The Falmer Press
  14. Burn, K, Hagger, H., Mutton, T., & Everton, T. (2003). 1l1e complex development of student-teachers' thinking, Teachers and Teaching: Theory and Practice, 9(4) 309-331
  15. Carter, K., & Richardson, V. (1989). A curriculum for an initial-year-of teaching program. The Elementary School Journal, 89(4), 405-419 https://doi.org/10.1086/461583
  16. Cook, G. (1996). Using clinical supervision to promote inqury. Journal Staff Development, 17(4), 46-50
  17. Conway, P. E., & Clark, C. (2003). 1l1e journey inward and outward: A re-examination of fuller's concernsbased rrodel of teacher development. Teaching and Teacher Education, 19(5), 465-482 https://doi.org/10.1016/S0742-051X(03)00046-5
  18. Dewey, J. (1993). How we think: A restatement of the relation if reflective thinking to the educative process. Boston: D. C. Heath
  19. Dieker, L., & lvlonda-Amays, L. (1995). Reflective teaching: A precess for analyzing journals of preservice educators, Teacher Education and Special Education, 18(4), 240- 252, Fall https://doi.org/10.1177/088840649501800404
  20. Erdman, J. I. (1983). Assessing the purposes of early field experience programs. Journal of Teacher Education, 34(4), 27-31 https://doi.org/10.1177/002248718303400408
  21. Fettig, D. (1999). A study of the Colton and Sparks-Langer framework for teacher reflection and a description of its use with experienced classroom teachers.Unpublished doctoral dissertation, Northern Illinois University
  22. Fuller, F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. Arnerican Educational Research Journal, 6, 207-226 https://doi.org/10.3102/00028312006002207
  23. Goodman, J. (1985). Field based experience. Journal of Education for Teaching, 11(1), 26-49 https://doi.org/10.1080/0260747850110102
  24. Gunstone, R., & Nothfield, J. (1994). Metacognition and learning to teach. International Journal of Science Education, 16, 5, pp. 525-38
  25. Guyton, E., & lvlclntyre, D. J. (1990). Student teaching and school experiences. In W. R. Houston, M. Haberman, & J. Sikula (Eds.), Handbook of research on teacher education: A projectof the Association of Teacher Educators (Pp. 514-548). New York: Macmillan
  26. Joyce, B. R. (1988). Training research and preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 39(5), 32- 36
  27. Johnston, M. (1994). Contrasts and similarities in case studies of teacher reflection and change. Curriculum Inquiry. 24(1). pp. 9-26 https://doi.org/10.2307/1180143
  28. National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academic Press. 서혜애, 오필석, 홍재식 역(2000). 국가과학교육기준- 미국의 과학교욱 개혁-. 서울: 교육과학사
  29. Norton, J. (1997). Learning from first year teachers:Characteristics of the effective practitioner. ED418050
  30. Ricord, O. (1986). A developmental study of the 'teaching self' in student leaching. Journal of Education for Teaching, 12(1), 65-76 https://doi.org/10.1080/0260747860120107
  31. Pigge, F., & Marson, R. (1997). A seven year longitudinal multi-factor assessment of teaching concerns development through preparation and early years of teaching. Teaching and Teacher Education, 13(2), 225-235 https://doi.org/10.1016/S0742-051X(96)00014-5
  32. Poulou, M. (2007), Student-teachers' concerns about teaching practice, European Journal of Teacher Education, 30(1), 91-110 https://doi.org/10.1080/02619760600944993
  33. Fugach, M. (1990). Self-study: The genesis of reflection in novice teachers. ED322124
  34. Saracho, D. N. (1988). A study of the roles of early childhood teachers. Early Child Development and Care, 38, 43-56 https://doi.org/10.1080/0300443880380104
  35. Sparks-Langer, G., & Colton, A. (1991). Synthesis of research on teachers' reflective thinking. Educational Leadership, 48(6). pp. 37-44
  36. Su, J. Z (1992). Sources of intluence in preservice teacher socialization. Journal of Education for Teaching, 18(3), 239-259 https://doi.org/10.1080/0260747920180303
  37. van den Berg, R., & Ros, A. (1999). The permanent importance of the subjective reality of teachers during educational innovation: A concerns-based approach. Arrercan Educational Research Journal, 36(4), 879-906 https://doi.org/10.3102/00028312036004879
  38. van Manen, M. (1977). Reflectivity and the pedagogical moment: The norrrativity of pedagogical thinking and acting. Journal of Curriculum Studies, 23(6), 507-535 https://doi.org/10.1080/0022027910230602
  39. van Manen, M (1991). Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum Inquiry, 6, 205-228 https://doi.org/10.2307/1179579
  40. Ward, J. R., & Suzanne S. McCotter, S. S. (2004). Reflection as a visible outcome for preservice teachers. Teaching and Teacher Education. 20, 243-257 https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.02.004
  41. Watzke, J. L. (2007). Longitudinal research on beginning teacher development: Complexity as a challenge to concerns-based stage theory. Teaching and Teacher Education. 23, 106-122 https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.001
  42. Wilson, S., & Cameron, R. (1996). Student teacher perceptions of effective caching: A developmental per spective, Journal of Education for Teaching, 22(2), 181-195 https://doi.org/10.1080/02607479620340
  43. Zeichner, K. M. (198?). Reflective teaching and fieldbased experience in teacher education. Interchange, 12(4), 1-22
  44. Zeichner, K. M., & Uston, D. P. (1987). Teaching student teachers to reflect Harvard Educational Research, 5, 23-48
  45. Zeichner, K M, & iston, D. P. (1996). Reflective teaching: An introduction. Hahwha, NJ: Lawrence Erlbanm