The Influences of Epistemological Beliefs on the Conceptual Change Processes in Learning Density

밀도 학습에서 인식론적 신념이 개념변화 과정에 미치는 영향

  • Published : 2007.08.30

Abstract

In this study, we investigated the influences of the epistemological beliefs on the conceptual change processes in respects of cognitive conflict, situational interest, attention and state learning strategies. After administering epistemological belief questionnaire as a pretest, 218 seventh graders possessing misconceptions about density were selected from the results of a preconception test. The questionnaires of responses to a discrepant event and situational interest were administered. After learning with a CAI program, attention test, state learning strategy test and conception test were also administered as post-tests. Analysis of the results revealed that fixed ability, quick learning and certain knowledge, which are epistemological factors, were highly related, but only certain knowledge exerted a direct effect on conceptual understanding negatively. It also had positive effects on attention directly as well as via situational interest, and thus increased conceptual understanding, even if the effects were relatively smaller than the direct effect. However, epistemological beliefs had little influence on conceptual understanding through cognitive conflict and/or state learning strategies.

이 연구에서는 인식론적 신념이 개념변화 과정에 미치는 영향을 인지갈등, 상황흥미, 주의집중, 상태 학습 전략을 고려하여 조사했다. 사전 검사로 인식론적 신념 검사를 실시한 후, 선개념 검사를 통해 밀도에 대한 특정 오개념을 지닌 중학교 1학년 218명을 선발했다. 변칙사례에 대한 반응 검사와 상황흥미 검사를 실시하고, CAI 프로그램을 통해 밀도 개념학습을 진행했다. 사후 검사로 주의집중, 상태 학습전략, 개념 검사를 실시했다. 연구 결과, 인식론적 선념의 요소인 고정된 능력, 빠른 학습, 확실한 지식들 사이에는 밀접한 관련성이 있었으나, 확실한 지식만이 개념이해에 직접적으로 부정적인 영향을 주었다. 이 영향력보다 상대적으로 영향력은 작았지만, 확실한 지식은 직접적으로 또는 상황흥미를 매개로 주의집중에 영향을 줌으로써 개념이해에 긍정적인 영향을 미치기도 했다. 그러나 인식론적 신념이 얀지갈등과 상태 학습전략을 통해 개념이해에 미치는 영향은 매우 작았다.

Keywords

References

  1. 강석진, 이정민, 강훈식, 차정호, 노태희 (2006). 변칙사례의 제시 방법이 개념변화 과정에 미치는 영향. 인지적, 정의적, 동기적 측변을 고려하여. 교육과정평가연구, 9(2), 77-93
  2. 강훈식, 김민경, 노태희 (2007a). 인지갈등과 비인지적 변인이 개념변화에 미치는 영향 및 변칙사례에 의해 유발된 상황 흥미의 근원. 한국과학교육학회지, 27(1), 18-27
  3. 강훈식, 최숙영, 노태희 (2007b) 대안가설이 도입된 인지갈등 전략에서 인지갈등 및 상황흥미와 학습 과정 변인이 개념변화에 미치는 영향. 대한화학회지, 51(3), 279-286 https://doi.org/10.5012/jkcs.2007.51.3.279
  4. 곽영순 (2002). 구성주의 프로파일로 표현된 예비교사들의 신념변화, 한국지구과학학회지, 23(3), 242-258
  5. 김계수 (2004). AMOS 구조방정식 모형 분석 서울: (주) 데이터솔루션
  6. 김희백, 김도욱 (1999). 과학 및 학교과학에 대한 신념과 학습 전략과의 관계-초등학교 예비교사를 대상으로. 초등과학교육, 18(2), 119-130
  7. 노태희, 최용남 (1998). 인식론적 신념과 화학 교재 이해도와의 관계. 대한화학회지,25(4), 189-195
  8. 양미경 (2006). 학습자의 인식론적 신념: 연구의 동향과 과제. 열린교육연구, 14(3), 1-25
  9. 원정애 (2006) 초등학생들의 과학에 대한 인식론적 신념에 따른 과학 개념변화 과정. 한국교원대학교 대학원 박사 학위 논문
  10. 이경호 (2000). 고등학생의 물리 개념변화에 미치는 인지갈등, 학습동기와 학습전략의 영향. 한국교원대학교 대학원 박사 학위 논문
  11. 이주연, 백성혜 (2006). 초등학생의 과학에 대한 인식론적 신념과 학습자 특성과의 관련성 분석. 초등과학 교육, 25(2), 167-178
  12. 조현철 (2003). 대학생들의 지식.학습관과 공부전략 사용간의 관계. 교육심리연구, 17(4), 1-26
  13. 조현철 (2005). 성 학년 및 전공영역에 따른 대학생들의 인식론적 신념. 청소년학연구, 12(4), 263-282
  14. 조희형, 최경희 (2002). 구성주의와 과학교육. 한국 과학교육학회지, 22(4), 820-836
  15. Basseches, M. (1980). Dialectical schemata: A framework for the empirical study of the development of dialectical thinking. Human Developrnent, 23, 400-421 https://doi.org/10.1159/000272600
  16. Braten, L, & Stroms o, H. I. (2005). The relationship between epistemological beliefs, implicit theories of intelligence, and self-regulated learning among Norwegian postsecondary students. British Journal of Educational Psychology, 75(4), 539-565 https://doi.org/10.1348/000709905X25067
  17. Cam, F. (2005). Episterrological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 203-221 https://doi.org/10.1348/000709904X22683
  18. Chen, A, Darst, P. W., & Pangrazi, R. P. (2001). An examination of situational interest and its sources. British Journal of Educational Psychology, 71 (3), 383-400 https://doi.org/10.1348/000709901158578
  19. Chinn, C. A, & Brewer, W. F. (1993). The role of anomalous data in knowledge acquisition: A theoretical framework and implications for science instruction. Review of Educational Research, 63(1), 1-49 https://doi.org/10.3102/00346543063001001
  20. Driver, R., Leach, J., Miller, R., & Scott, P. (1996). Young people.' s images of science. Philadelphia, PA: Open University Press
  21. Duit, R., & Treagust, D. F. (2003). Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671-688 https://doi.org/10.1080/09500690305016
  22. Elder, A. D. (1999). An exploration of fifth-garde students' epistemological beliefs in science and an investigation of their relation to science learning. Unpublished doctoral dissertation, The university of Michigan
  23. Hidi, S. (2001). Interest, reading, and learning: Theoretical and practical considerations. Educational Psychology Review, 13(3), 191-209 https://doi.org/10.1023/A:1016667621114
  24. Hofer, B. K. (2000). Dimensionality and disciplinary differences in personal epistemology. Contemporary Educational Psychology, 25(4), 378-405 https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1026
  25. Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140 https://doi.org/10.3102/00346543067001088
  26. Kang, S., Scharmann, L. C, & Noh, T. (2004) Reexamining the role of cognitive conflict in science concept learning. Research in Science Education, 34(1), 71-96 https://doi.org/10.1023/B:RISE.0000021001.77568.b3
  27. Kardash,C. M, & Scholes, R. J. (1996). Effects of preexisting beliefs, epistemological beliefs, and need for cognition on interpretation of controversial issues. Journal of Educational Psychology, 88(2), 260-271 https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.2.260
  28. Keller, J. M. (1993). IMMS: Instructional material motivation survey. Florida State University
  29. Mason, L. (2003). Personal epistemologies and intentional conceptual change. In G. M. Sinatra & P. R. Pintrich (Eds,), Intentional conceptual change (pp. 199-236). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  30. Qian, G., & Alvermann, D. (1995). Role of epistemological beliefs and learned helplessness in secondary school students' learning science concepts from text. Journal of Educational Psychology, 87(2), 282-292 https://doi.org/10.1037/0022-0663.87.2.282
  31. Ravindran, B., Greene, B. A, & Debacker, T. K. (2005). Predicting preservice teachers' cogrntive engagement with goals and epistemological beliefs. The Journal of Educational Research, 98(4), 222-232 https://doi.org/10.3200/JOER.98.4.222-233
  32. Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on ccmprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.3.498
  33. Schommer, M. ( 1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411 https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.3.406
  34. Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative ccnfusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319 https://doi.org/10.1007/BF02213418
  35. Schommer-Aikins, M, Mau, W., Brookhart, S., & Hutter, R. (2000). Understanding middle students' beliefs about knowledge and learning using a multidimensional paradigm. The Journal of Educational Research, 94(2), 120-127 https://doi.org/10.1080/00220670009598750
  36. Songer, N. B., & Linn, M. C. (1991). How do students' views of science influence knowledge integration? Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 761-784 https://doi.org/10.1002/tea.3660280905
  37. Spielberger, C. D. (1983). Manual for the state-trait anxiety inventory (Form Y). Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press