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Fuel Injection Control of Vehicles Using Fuzzy Control Technique

퍼지 제어 기법을 이용한 차량의 연료 제어

  • 김광백 (신라대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 우영운 (동의대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 하상안 (신라대학교 환경공학과)
  • Published : 2007.05.31

Abstract

In general, there are many sensors for fuel injection control such as an air flow sensor, an air intake temperature sensor, a cooling water temperature sensor, a throttle position sensor, and a motor position sensor. In this paper, we proposed a method for controlling the amount of fuel consumption in cars using fuzzy control technique by temperature change of an air intake temperature sensor and air-fuel ratio, the ratio of air and fuel mixture. In the proposed method, the amount of fuel injection is controlled by fuzzy membership functions and fuzzy inference rules established for air-fuel ratio, air intake temperature, and final fuel compensation, after computing air-fuel values using each amount of air intake and each amount of fuel injection. We verified that the proposed method is more efficient than conventional methods in fuel injection control from the results of the simulation program.

자동차의 연료분사에 관여하는 전자제어 센서에는 공기유량 센서, 흡기온도 센서, 대기압 센서, 냉각수 온도센서, 스로틀 포지션 센서, 모터 포지션 센서 등이 있다. 본 논문에서는 흡기온도 센서의 온도 변화와 공기와 연료의 혼합비율인 공연비에 대해 퍼지 제어 기법을 적용하여 차량의 연료 소비를 제어하는 방법을 제안하였다. 제안된 기법에서는 각각의 공기 유입량과 연료 분사량을 이용하여 공연비 수치를 구한 후, 공연비, 흡기온도, 최종 연료 보정량에 대해 설정된 퍼지 소속 함수와 퍼지 추론 규칙에 따라 차량 연료가 제어된다. 제어하는 방법을 제시하였다. 시뮬레이션을 통한 일반적인 차량의 연료 제어 방법과 비교 분석한 결과, 제안된 방법이 차량의 연료제어에 있어 효과적임을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 김청균, 자동차 엔진 공학, 골든벨, 1998
  2. 정태균, ECU를 내 손으로 만들자, 골든벨, 2001
  3. 배태열, 하재기, 이철승, 문훈영, 자동차 가솔린 엔진, 복두출판사, 2004
  4. Copp D. G., Burnham K. J., Locket F. P. ,'Model Comparison for Feedforward Air/Fuel Ratio Control,' KACC International Conference on Control. vol. 9, pp.670-675, 1998
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