Numerical Analysis on Effective Countermeasure for Ground Subsidence due to Mining Hazard

광해로 인한 지반침하의 효율적인 보강방안에 관한 수치해석

  • Hong, Won-Pyo (Dept. of Civil&Environmental Engrg. Chung-Ang Univ.) ;
  • Lee, Jae-Ho (Disaster Prevention Research Institute, Chung-Ang Univ.) ;
  • Hur, Se-Young (Dept. of Civil Engrg. Chung-Ang Univ.)
  • 홍원표 (중앙대학교 건설환경공학과) ;
  • 이재호 (중앙대학교 방재연구소) ;
  • 허세영 (중앙대학교 대학원 토목공학과)
  • Received : 2007.10.17
  • Accepted : 2007.11.26
  • Published : 2007.12.30

Abstract

When the structure such as roadway, railway are constructed on abandoned coal mine area, the countermeasure to prevent settlements is necessary. In this study, numerical analyses are performed to evaluate the effect of the various countermeasures. As a results, the method which is filling the coal mine is more effective than that of reinforcing the ground above the coal mine. The ground settlement decreases hyperbolically with increasing the filling ratio of the coal mine. Also, the relationship between the filling ratio and the settlement reduction ratio is discussed precisely.

폐탄광 지역에 도로, 철도 등의 시설물이 건설되는 경우, 침하를 억지하기 위한 지반보강이 필요하다. 본 연구에서는 다양한 보강공법을 적용한 경우에 대한 수치해석을 실시하여 적용공법별 지반보강효과를 평가하였다. 해석결과 채굴적 상부지반만을 보강하는 경우에는 보강효과가 작았으며, 채굴적을 충전하는 공법이 지반침하를 억지하는 효과가 가장 큰 것으로 나타났다. 또한, 채굴적을 충전하여 지반을 보강하는 경우, 지반침하는 채굴적의 충전율에 따라 쌍곡선형태로 감소하는 것으로 나타났으며, 채굴적 충전율과 침하저감율 사이의 상관관계를 제시하였다.

Keywords