DOI QR코드

DOI QR Code

The Education Program Model for the Thinking Extension Ability of the Gifted in Information Based on Game Tree

게임 트리에 기반한 정보영재의 사고력 신장을 위한 교육 프로그램 모형

  • 정덕길 (동의대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김병조 (동의대학교 대학원 전산통계학과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

In this paper, we develop the thinking extension education program for the gifted students of information and prove the validity and effectiveness of the proposed model by presenting the Tic-tac-toe problem as the practical example of the information-gifted students. This model consists of four phases which has the game tree as data structure and the search of game lee as control structure. And the search of game tree becomes the basis of the thinking extension education program. This model gives the help for students to learn representing the problem as tree structure and solving the problem of tree structure using the search method of game tree. The internal ability of the information-gifted for thinking extension of this education program contains the fluency, perceptiveness, originality, power of concentration, imaginative power, analyzing skills, pattern recognition, space sense, synthesizing, problem-solving.

이 논문에서는 정보영재 교육 중에서 프로그래밍을 위한 사고력 신장에 적합한 교육 프로그램 모형을 개발하고, Tic-tac-toe 문제를 실제적인 예로 보여 제안된 교육 프로그램의 타당성과 유효성을 검증하였다. 이 논문에서 제안된 모델에서는 자료구조로는 게임 트리를 사용하며 제어구조로는 게임 트리의 탐색에 기반한 사고력 신장 교육 프로그램으로 4단계로 구성되는 모형으로 구성된다. 이 모델을 통하여 학생들은 문제를 게임 트리로 표현하는 방법을 학습하게 되며, 게임 트리의 탐색 방법을 통하여 트리로 구성된 문제를 해결하는 방법을 배우게 된다. 이 교육 프로그램에서 목표로 하는 사고력 신장을 위한 정보영재의 내적 능력에는 유창성, 직관력, 독창성, 집중력, 상상력, 분석력, 도형력, 공간력, 종합력, 문제해결력 등이 포함된다.

Keywords

References

  1. 박용헌, 창의적 사고에 미치는 인성 요인의 영향에 관한 연구, 교육학 연구, 1996
  2. 예흥진, 정보과학분야의 영재아 정의, 선발 및 교육 프로그램에 대한 토론, 한국영재학회, pp. 213-214, 2000
  3. 이재호, 정보과학 분야의 영재아 정의, 선발 및 교육 프로그램, 한국영재학회, pp. 203-212, 2000
  4. 나동섭, 초등정보과학영재 교육을 위한 교육과정의 개발, 인천교육대학교, 2003
  5. Nils J Nilson, Artifical Intelligence : A New Synthesis, Morgan Kaufmann, 1998
  6. Pearl, HEURISTICS: Intelligent Search Stra- tegies for Computer Problem Solving, Addison- Wesley Publishing Company, 1984