Estimation of the Roadbed Settlement and Bearing Capacity According to Radius of Curve and Cant in Railroad

철도의 곡선반경 및 캔트에 따른 노반의 침하 및 지지력 산정

  • 전상수 (인제대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 엄기영 (한국철도기술연구원 인프라기술개발팀) ;
  • 김재민 (인제대학교 대학원 토목공학과)
  • Published : 2007.03.31

Abstract

The research on the track performance and stability of the tilting-train was performed and the settlement of the roadbed was estimated as the tilting train was being operated on the rail joint under the allowable velocity subjected to the track performance and the stability of the tilting-train. Since the impact on the continuous welded rail (CWR) induced by the tilting-train loading is different from the impact on the rail joint, it needs to investigate the settlement of the roadbed beneath the CWR. In this study, when the tilting-train is being operated on the CWR under the allowable velocity subjected to the track performance and the stability of the tilting-train, the settlement and bearing capacity of the roadbed beneath the CWR have been evaluated using numerical analysis and compared with those beneath the rail joint. The numerical results show that the settlements of the roadbed beneath CWR and rail joint are amount to 71.2% and 88.8% of the allowable settlement, respectively. And the stresses are amount to 10.4% and 12.1% of the allowable bearing capacity, respectively.

틸팅차량의 안정성 확보를 위해 궤도부담력과 주행안정성 검토가 이루어졌으며, 틸팅차량이 궤도부담력과 주행안정성 검토에 의해 산정된 허용속도로 운행될 경우 레일이음매 하부 노반침하에 대한 연구가 수행되었다. 열차 주행시 레일이음매와 장대레일에 작용하는 충격량이 다르기 때문에 장대레일 하부 노반에 대한 안정성 검토가 추가적으로 필요하다. 본 연구에서는 장대레일에 대하여 노반의 침하량 및 지지력을 수치해석을 통해 검토하고 허용침하량 및 허용지지력과 비교하여 노반의 안정성을 검토하였으며 레일이음매와 장대레일 하부 노반의 침하량 및 지지력을 비교 분석하였다. 그 결과, 장대레일 및 레일이음부 하부 노반의 침하량은 허용침하량의 71.2% 및 88.8%, 응력은 허용지지력의 10.4% 및 12.1%로 나타났다.

Keywords

References

  1. 건설교통부 (2004). 철도설계기준(노반편), 건설교통부
  2. 김두환, 고상훈 (2001). 분기부 장대레일화시의 축력거동특성 해석, 한국구조물진단학회 논문집, 한국구조물진단학회, 제5권, 제2호, pp. 163-174
  3. 사서범 (2002). 선로공학, 얼과알
  4. 엄기영, 엄주환, 유영화, 최정호 (2004). 틸팅차량의 기존선 곡선부 주행안정성 평가, 한국철도학회 논문집, 한국철도학회, 제7권, 제4호, pp. 367-373
  5. 엄주환, 엄기영, 양신추, 신승권 (2005). 틸팅차량 주행에 따른 기존선 곡선부 궤도의 성능 평가, 한국철도학회 논문집, 한국철도학회, 제8권, 제6호, pp. 550-558
  6. 이진욱, 이성혁, 김대상, 권병성 (2003). 철도노반의 연약화에 따른 거동특성 연구, 한국철도학회 추계학술대회논문집(II), 한국철도학회, pp. 182-187
  7. 전상수, 엄기영, 김재민 (2006). 틸팅차량 하중에 의한 레일이음매 하부 노반침하의 수치 해석적 분석의 안정성 검토, 한국방재학회 논문집, 한국방재학회, 제6권, 제4호, pp. 17-24
  8. 철도청 (1980). 철도토목공사 표준시방서, 철도청훈령 제4918호, 철도청
  9. 철도청 (2000). 국유철도건설규칙, 철도청
  10. 철도청 (2001). 철도설계기준(노반편), 철도청
  11. 한국철도기술연구원 (2001). 토구조물 최적설계 기술분야, 한국철도기술연구원
  12. 한국철도기술연구원 (2005). 기존선 속도향상을 위한 선로시스템 개선기술 개발, 4차년도 보고서, 한국철도기술연구원
  13. 한국철도기술연구원 (2006). 기존선 속도향상을 위한 선로시스템 개선기술 개발, 5차년도 보고서, 한국철도기술연구원
  14. 한국철도시설공단 (2004), 철도설계편람(토공II), 한국철도시설공단
  15. 한상윤, 박남회, 임남형, 강영종 (2006). 궤도 안정성에 대한 장대레일과 체결구의 민감도, 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제26권, 제4호, pp. 719-726
  16. 鐵道總合技術硏究所 (1992). 鐵道構造物等說計 標準 . 同解設 土構造物, 鐵道總合技術硏究所
  17. 鐵道總合技術硏究所 (1997). 鐵道構造物等說計 標準 . 同解設 軌道構造 [有道床軌道] (案), 鐵道總合技術硏究所