Analysis on the Recognition of the Engineering Education Participators for Practical Engineering Education - College of Science and Technology, Hongik University -

실무형 공학교육에 대한 공학교육 당사자들의 인식 조사 결과 분석 - 홍익대학교 과학기술대학을 중심으로 -

  • Park, Jin-Won (College of Science and Technology, Hongik University) ;
  • Hwang, Kwang-Jin (College of Science and Technology, Hongik University) ;
  • Cho, Kyu-Nam (College of Science and Technology, Hongik University) ;
  • Baek, Hyun-Deok (College of Science and Technology, Hongik University)
  • 박진원 (홍익대학교 과학기술대학) ;
  • 황광진 (홍익대학교 과학기술대학) ;
  • 조규남 (홍익대학교 과학기술대학) ;
  • 백현덕 (홍익대학교 과학기술대학)
  • Published : 2007.03.31

Abstract

This paper is on the analysis of the survey results for the recognition of the practical engineering education among the engineering educators and educatees including alumni. After performing the survey, we classify 4 forms of practical engineering education, company-oriented, major-field-oriented, basic-engineering-knowledge-oriented and others. Also we survey what are necessary for the students to get employed. The survey results indicate that the respondents understand the practical engineering education as company-oriented and many of them also recognized basic-engineering-oriented engineering education. For the employment, the professors and the alumni focus on the personal character but the students feel that major field knowledge and the English ability are vital to the employment tests. Concerning the opinion for the students on the shortage of ability as an engineer, the professors respond the major field knowledge while the students and the alumni answer the English ability. This research produces some interesting results on the direction of practical engineering education, but needs more detailed and extended survey and analysis.

본 논문은 지방에 소재하고 있는 공과대학에서 교수, 재학생 및 졸업생 등 공학교육 당사자들의 실무형 공학교육에 대한 인식을 조사한 결과를 분석한 것이다. 여러 대학들을 조사하여 실무형 공학교육을 각각 기업 맞춤형, 전공 강화형, 기본소양 강화형 및 기타 등 4가지 형태로 분류하였고 이들에 대한 공학 교육 당사자들의 인식도를 조사한 것이다. 그리고 취업을 위해 어떤 교육 내용이 필요한가에 대해서도 조사하였다. 조사 결과 응답자들은 실무형 공학교육을 기업 맞춤형 교육으로 가장 많이 이해하고 있었고 실무 적응을 위한 기본소양 강화 교육으로 인식하는 응답자도 상당수가 있었다. 신입사원 채용 시험에 교수와 졸업생은 인성, 품성 등이 가장 중요하다고 답한 반면 재학생은 전공 실력과 영어에 큰 비중을 두고 있었다. 이공계 학생으로 가장 부족하다고 느끼는 점은 졸업생과 재학생 모두 영어 능력을 들었으나 교수는 전공 실력 부족이라고 응답했다. 본 연구는 실무형 공학교육에 대한 인식과 이를 위한 공학교육의 발전 방향을 유추할 수 있는 기초 자료를 추출했다고 판단되나 실무형 공학교육에 대해 좀 더 세밀하고 광범위한 연구가 계속되어야 할 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2003). 기업이 바라는 인재상 등 전경련 조사결과 송부. 2003.10.23자, 교육인적자원부 공문
  2. 매일경제(2006). 2006년 12월22일자 매일경제신문
  3. 박정원(2005). 대학교육을 위기로 몰아가는 것들. 2005년 9월5일자, 전국교원공제회보
  4. 박진원 외(2004) 공과대학의 소양교육 현황 분석. 공학교육연구, 7(3), 19-31
  5. 백현덕 외(2005). 공과대학의 소양교육 개선 방안 연구. 공학교육연구, 8(1), 84-98
  6. 이덕환(2006). 정말 이상한 맞춤형 교육. 이덕환의 과학문화 확대경, http://blog.naver.com/jamesOg/22529835
  7. 한국경제 (2005). 2005년 6월27일자
  8. 한국경제신문. 한국경제 (2006). 2006년 3윌16일자. 한국경제신문
  9. 한국기술교육대학(2006). 홈 페이지, http://www.kut.ac.kr
  10. 홍익대학교 과학기술대학(2003). 엔지니어의 기본 자질 강화를 위한 교육과정 개선에 대한 연구. 연구결과보고서