Effect of Sustainable Energy Design Project on Achievement for Engineering Freshmen at Virginia Tech in the United States

미국 버지니아텍 공대 신입생에 대한 '지속가능 에너지 설계' 프로젝트 수업의 효과

  • Kim, Jin-Soo (Dept. of Technology Education, Korea Nat'l Univ. of Education) ;
  • Mullin, Jennifer (Technology Education Program, Virginia Polytechnic Institute & State Univ.) ;
  • Lohani, Vinod (Dept. of Engineering Education, Virginia Polytechnic Institute & State Univ.)
  • 김진수 (한국교원대학교 기술교육과) ;
  • ;
  • Published : 2007.03.31

Abstract

In this study, the effect of a sustainable energy design project on academic achievement for engineering freshmen at Virginia Tech in fall semester 2006 in the United States was examined by experimental method. The department of engineering education at Virginia Tech was opened in 2004. In this experiment the population was approximately 1200 freshmen, and 5 classes were sampled. Subject name is engineering exploration, a theme of the instruction is sustainable energy design, the project was performed throughout a 6 weeks period with one by 50 minutes lecture conducted by faculty and one 90 minutes workshop conducted by GTAs (Graduate Teaching Assistants) every week. The statistical results using SPSS (ver. 15.0) are as follows: A paired-samples t test analysis was run on the pre- and posttest to determine academic achievement, the results indicated a significant increase in 4 classes of mixed gender at .05 significance level, but there was no significance at 1 group of female class. A paired-samples t test analysis was run on the pre- and posttest to get an attitude score, the results showed, the posttest scores decreased for 5 groups even though it was not statistically significant. Finally, in responses to an open-ended question about students' perceptions of their improvement in skills, the 3 most frequently identified skills were teamwork, design process, knowledge.

이 논문은 미국의 버지니아텍 공과대학 신입생을 대상으로 2006년 가을 학기에 프로젝트 수업을 실시한 실험 연구의 결과이다. 버지니아텍에는 공학교육과가 2004년에 설립되었다. 이 실험에서는 신입생 1200여명을 모집단으로 하여 5개 반을 표본으로 선정하였다. 연구 대상의 과목은 공학탐구이며, 수업의 주제로는 지속가능 에너지 설계이며, 6주 동안에 걸쳐 매주 이론 50분과 웍샵 90분 수업을 각 모듬별로 수행하였다. 이론은 교수가 강의하고 ???p샵은 박사과정의 조교가 수업을 실시하였다. SPSS(버전 15)을 사용하여 통계 분석한 결과는 다음과 같다. 5개 집단의 학업 성취도에 대하여 사전 및 사후 검사 점수로 대응 표본 t 검증한 결과, 혼성 학급인 4개 집단에서는 유의 수준 .05에서 사후 검사가 유의미하게 증가하였으나, 여성학급에서는 유의미한 증가가 없었다. 5개 집단의 태도에 대하여 대응 표본 t 검증한 결과, 5개 집단 모두에서 약간씩 감소하였으며 유의미한 값은 아니다. 끝으로 이 프로젝트 수업을 통한 기능 향상의 기대감에 대하여 개방형 질문을 하였으며, 학생들은 팀???p, 디자인 과정, 지식에 대한 응답이 가장 많았다.

Keywords

References

  1. 김진수(2005). 공업교육연구법과 SPSS. 서울. 웅보출판사
  2. 노태천(2002). 홍대용과 공학교육. 공학교육연구, 5(1), 77-84, 한국공학교육학회
  3. 백현덕, 박진원, 심수만, 신판석(2005). 공과대학의 소양교육 개선 방안 연구- 홍익대학교 과학기술대학을 중심으로. 공학교육연구, 8(1), 84-98, 한국공학교육학회
  4. 이정우, 정연두, 심병민, 채경덕, 한세범, 황영택(2005) 공학교육 인증을 위한 메카트로닉스 전공 교육 과정의 개발. 공학교육연구, 8(2), 5-15, 한국공학교육학회
  5. 조 벽(2003). 미국 공학교육의 변화 방향: ABET EC2000이 양성한 색다른 엔지니어. 공학교육과 기술, 10(2), 72-84, 한국공학교육학회
  6. 최덕기, 박찬일, 최정임(2006). 창의적 사고능력 배양을 위한 입문공학설계 교과목 개발. 공학교육연구, 9(1), 61-74, 한국공학교육학회
  7. 한경희(2003). 연세공학교육혁신센터 소개 및 연구 성과. 공학교육과 기술, 10(3), 54-57, 한국공 학교육학회
  8. 함승연(2005) 전문대학 공학기술교육 프로그램 인증 준거에 관한 연구. 박사학위논문. 충남대학교
  9. ABET (2003). ABET Criteria for Accrediting Engineering Programs Effective for Evaluations During 2003- 2004 Accreditation Cycle. ABET
  10. ASEE (2003). Profiles of Engineering and Engineering Technology Colleges. American Society for Engineering Education. Washington DC
  11. Bloom, Benjamin (1956). Taxonomoy of Educational Objectives. David McKay Company
  12. Bruner, Jerome (1960). The Process of Education. Harvard University Press
  13. Howell, David (2007). Statistical Methods for Psychology (6th ed.). Thomson Wadsworth, CA
  14. Lo, J, Lohani, V, & Griffin, O (2006). Full Implementation of a New Format for Freshman Engineering Course at Virginia Tech Paper presented at American Society for Engineering Education, Chicago (June, 2006)
  15. Lohani, Vinod (2006a). ENGE5504- Practicum in the Engineering Classroom. 대학원 강의 자료, Virginia Tech
  16. Lohani, Vinod (2006b). ENGE1024-Engineering Exploration Course Syllabus. Virginia Tech
  17. Mullin, Jennifer, Kim, jinsoo, & Lohani, Vinod (2007). Sustainable Energy Design Projects for Engineering Freshmen. Paper submitted at American Society for Engineering Education, Hawaii (June 2007)
  18. National Academy of Engineering (2004). The Engineer of 2020: Visions of Engineering in the New Century. The National Academic Press. Washington D.C
  19. Sierra Vista Software (2006). http://www.quiz-tree.com/Energy_main.html