The Study of Assessment Tool as an Outcomes Achievement : Part 3 Undergraduate Thesis

프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구 : Part 3 졸업논문

  • Published : 2007.03.31

Abstract

Undergraduate thesis contains overall results that students has acquired to express their ability during four university years. Undergraduate thesis includes an ability to apply knowledge of engineering, communicate engineering logic and thinking effectively, and use the techniques, skills for engineering practice. In terms of an assessment tool for program outcomes, undergraduate thesis provides the results of the student with authentic, reflective, interactive and individuals features. Also undergraduate thesis provides an opportunity of improvement about curriculum and engineering program. To apply the excellency of undergraduate thesis, the principle of undergraduate thesis should be understood well and reflected the real state of engineering education. The basic concept of undergraduate thesis as a assessment tool of engineering program outcomes has been introduced. The rubrics for measuring of a specific outcome was also suggested.

프로그램학습성과 평가도구로서의 졸업논문은 4년 동안 습득한 공학의 기초지식을 보다 체계적으로 이해하고 응용하는 능력과 논문 작성을 통하여 공학적인 논리와 사고를 정확하게 표현하는 능력을 평가 할 수 있다는 장점을 지닌다. 이러한 졸업논문의 평가방법으로서의 우수성을 공학교육의 프로그램학습성과 성취도 평가에 이용하려면, 본 기법에 대한 정확한 이해를 바탕으로 우리 교육 실정과 프로그램공학 교육의 특징을 살펴 적용하여야 한다. 따라서 본 연구는 프로그램학습성과의 평가도구로서의 졸업논문의 특징과 함께 갖추어야할 성질 및 학습성과 평가를 실제 측정하기 위해 필요한 내용과 구체적인 루브릭의 예를 제시하였다. 또한 졸업논문을 이용하여 공학프로그램에서 공학인증기준을 만족시키는 방법에 대해서도 예를 들어 제시하였다.

Keywords

References

  1. 성태제 (2002). 현대교육평가. 학지사
  2. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2004). 프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 1 초점그룹. 공학교육연구 7(4), 22-31
  3. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2005). 프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 2 학생 포트폴리오. 공학교육연구 8(4), 64-71
  4. 한국공학교육연구센터(2005). 제 3회 공학교육연구 포럼 자료
  5. (사)한국공학교육인증원(2005) 공학인증기준 2005(KEC 2005)
  6. (사)한국공학교육인증원(2005). 공학인증기준 2005 설명서
  7. 한국공학교육연구센터, 고려대학교 공학교육연구센터(2006). 제 1회 공학교육 학습성과 Workshop 자료
  8. (사)한국공학교육인증원(2007). 2007년도 (사)한국공학교육인증원 평가위원 워크숍 자료
  9. Compiled by the Education Office, Department of Earth, Atmospheric and Planetary Sciences, Massachusetts Institute of Technology(2004). Undergraduate Thesis Handbook
  10. Department of Science, Technology, and Society, School of Engineering and Applied Science, University of Virginia(2004). Undergraduate Thesis Handbook
  11. ABET(2005). 2006-2007 Criteria for Accrediting Engineering Programs
  12. Barna, P. L.(2005). Academic Program Planning Handbook. Pratt Institute