The Teaching Materials Development for the Advance of the Creativity through the Computer Discretion Activity in the Elementary School - In priority of third & fourth year students -

창의성 신장을 위한 초등컴퓨터 재량 활동 교재 개발 - 3, 4학년을 중심으로 -

  • 김종훈 (제주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 오정철 (동남초등학교) ;
  • 김종진 (한국폴리텍I서울강서대학 컴퓨터게임과)
  • Received : 2007.07.26
  • Accepted : 2007.08.16
  • Published : 2007.09.30

Abstract

Elementary and Middle school have run the ICT grounding and utilization education following 'the management guide for the ICTE of elementary and middle school (2000.8.2). However, there is the Management Guide only without specific practical methods. By this reason, schools have the difficulties to enforce the ICTE curriculum. In this study, I developed the computer discretion activity textbook(two step) based on 'the management guide for the ICTE of elementary and middle school(2005.12) for the improvement of creativity and information utilizing ability.

교육부 "초 중등학교 정보통신기술 교육 운영지침(2000. 8 .1)"에 따라 2001학년도부터 초 중등학교에서는 필수적으로 정보통신기술 소양 및 활용 교육을 실시하고 있다. 하지만 운영지침만 나와 있을 뿐 구체적인 실천 방법이 나와 있지 않아서 일선학교에서는 정보통신기술 교육과정을 운영하는데 많은 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구에서는 최근에 개정된 "초 중등학교 정보통신기술 교육 운영지침(2005.12)"을 바탕으로 창의성과 문제해결력을 신장시킬 수 있는 컴퓨터 재량 활동 교재(2단계)를 개발하였다.

Keywords