DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Mathematics Learning Evaluation System based on the Web

웹 기반 수학 학습 평가 시스템의 설계 및 구현

  • 김남희 (군산대학교 컴퓨터정보과학과) ;
  • 서혜영 (군산대학교 컴퓨터정보과학과) ;
  • 박기홍 (군산대학교 컴퓨터정보과학과)
  • Published : 2007.06.28

Abstract

In this paper, we proposed the mathematics learning evaluation system between teachers and students using the web. The proposed web-based evaluation system lets learners make up their lesson in a self-oriented and effective way, by letting instructors diagnose learners level of understanding learned contents and letting learners take part in evaluation as well. The system also lets instructors easily make out items for evaluation by using hangul(word processor) and present them on the web. With the help of this web-based mathematics learning site and mathematics learning evaluation system, learners can perform self-oriented loaming and approach various kinds of problems. In addition, students can check with answers and have feedback on the spot. As a result, students can solve lack of understanding on the learned contents.

본 논문에서는 웹을 이용한 교사와 학생간의 수학 학습평가 시스템을 제안한다. 제안된 학습 평가시스템은 학습자가 학습내용을 충분히 이해하고 학습한 내용을 진단하여 평가에 응하게 함으로써 자기주도적인 보충학습이 효과적으로 이루어질 수 있도록 하였고 한글을 이용하여 웹 상에서 평가문항의 제작이 가능하도록 하였다. 이러한 웹 기반 수학학습사이트와 평가시스템을 통해 학습자들은 자기주도적인 학습활동과 다양한 문제를 접할 수 있고 정답과 함께 즉각적인 피드백이 제공됨으로서 학습내용에 대한 이해부족 문제 등을 개선할 수 있도록 하였다.

Keywords