A Study on the Korea Image Advertisement - Focused on the years after 1990's Postmodern Style -

한국 영상광고에 관한 연구 - 1990년 이후 포스트모던 스타일을 중심으로 -

  • Published : 2007.08.31

Abstract

The present age, a new culture phenomenon appears which is difficult to understand and explain modern image with modernism. And it often happens without any doubt in some aspects. This phenomenon appears not only culture and art but also all the area. Therefore, it even raises an issue of a period genius. From this dissertation proper hour use Post-modern Image Advertisement as expected with modernism Image Advertisement after the what kind of relationship tries to observe the feature and a useful characteristic and Post-modern Image advertisement, further is a possibility of trying to foresee the Image advertisement of future from the contemporary history sliced raw fish.

현대 영상(映像)에서는 기존의 모더니즘의 틀로는 이해하기도 설명하기도 어려운 새로운 문화현상(文化現想)들이 나타나고 행해지고 있으며, 어떤 측면에서는 당연시되고 있는 실정이다. 이러한 현상은 문화, 예술분야 뿐만이 아닌 전 분야에 걸쳐 행해지는 오히려 시대정신(時代精神)으로까지 거론되고 있는 실정이다. 이 논문에서는 현대사회에서 당연시 사용되고 있는 포스트모던 영상광고들이 과연 모더니즘 영상광고와 어떤 관계가 있는지 알아보고, 포스트모던 영상광고의 특징 및 유용성을 살펴본 후 나아가 미래(未來)의 영상광고를 예견해 볼 수 있다.

Keywords