A Study on the Activation Plans of Business Incubators's E-Commerce

창업보육센터 입주기업 전자상거래 활성화 방안

  • 김진수 (중앙대학교 사회과학대학 상경학부) ;
  • 장원철 (단국대학교 첨단과학대학 화학과) ;
  • 황기태 (한성대학교 공과대학 컴퓨터공학과) ;
  • 김대진 (중앙대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 황인호 (중앙대학교 일반대학원 경영학과)
  • Published : 2007.03.30

Abstract

This aim of study is to offer three way(the E-commerce operations site, electronic catalog site, the E- commerce function improvement, the off-line E-biz revitalization) for E-commerce revitalization of business incubator center's resident enterprise through interview with business incubator center's resident enterprise, business incubator center's manager and the operation company of the COBIAN as E-commerce site of business incubator center. Solutions presented by business incubator center are considered from various angles to improve law perception in the COBIAN and to exchange contact information among BI companies in the COBIAN. And The solution emphasize an efficiency as well as an absolute investment to present the solutions that are able to do better important function as business incubator center than any other. furthermore, a business incubator center presents solutions for solving problems with small and medium enterprises as well as the COBIAN, which is doing E-commerce operation.

본 연구는 전자상거래 관련 선행연구를 통하여 분석 프레임워크를 제시하고, 이를 창업보육센터 입주기업 및 매니저, 전자상거래 사이트인 코비앙(Cobian) 운영업체와 협회의 실무담당자들과의 설문 및 인터뷰에 적용하여 입주기업들의 전자상거래 활성화 방안 세 가지(대형 전자상거래 사이트화, 전자 카탈로그 사이트화, 전자상거래 기능 개선 및 오프라인 e-biz 활성화)를 제시하였다. 제시한 방안들은 코비앙의 문제점으로 지적된 낮은 인지도 향상 및 기업 간 원활한 정보 교환 및 연계를 위하여 다각도로 분석되었으며, 무조건적인 투자뿐 아니라 효율성 측면 또한 강조함으로써 창업보육센터 본연의 핵심 기능을 발휘할 수 있는 방안을 제시하였다. 아울러 코비앙 뿐 아니라 중소기업의 전자상거래시 나타날 수 있는 문제점들을 해결하기 위한 현실적인 방안들을 제시하여 각 단계별 구체적인 내용을 제시하였다.

Keywords