A Study in Food Service Consumption Behavior of Company Workers

직장인의 외식소비 행동에 관한 연구;주5일 근무제 및 주6일 근무제를 기준으로

  • 장동민 (호서대학교 글로벌창업대학원) ;
  • 전인호 (호서대학교 글로벌창업대학원) ;
  • 김종열 (주식회사 에스엠비경영연구원)
  • Published : 2007.12.30

Abstract

A 5 days working system and a 6 days working system will be put in force at a food service consumption behavior of company workers. As a 5 days working system have adopted company, which the number of employee is more than 50, from July 1, 2007. The purpose of this paper is to study the In food service consumption behavior of company workers. There is no doubt that it is only way of surviving In current society to analyze the change of social situation and actively cope with the development. Especially, in the field of restaurant industries, they have to be equipped with a great store of experience and skill, theory and practical business, pertinent and rapid disposal. Consequently, it is very important to know the objective and practical knowledge for the restaurant industries trend by having a through grasp of the need of consumer and their propensity to consume. In order to study motives of eating-out and restaurants selection, office workers, who live in the national capital region, are interviewed. The period of interview is from Oct 1 to Nov 20, 2007. According to the result of interview, The most workers prefer to eating-out on week with family and friends. But family is eating-out the more preference to weekend compare to friends. And it is deduced that restaurant near tourist resorts or outside the city rather than in downtown will be prosperous with this result. That is to say, workers go out to eat delicious food regardless of traffic problem and distance, with the increase of national income and the car holding. This paper is worthy of notice in terms of trying to find the relevance between the working system and the restaurant industries development. In after research, I expect the more synthetic and deeper study should be made though the more technical methods.

본 연구는 주5일 근무제와 주6일 근무제를 분리하여 직장인을 상대로 외식 선호일에 대한 설문을 구하고 설문의 결과를 토대로 소득수준과 외식 선호일, 가족구성과 외식 선호일을 가족과의 외식과 친구들과의 오식으로 구분하여 각각의 범주들이 어떠한 방식으로 상호 분포되어 있는가를 분석하여 살펴보았다. 분석결과는 주5일 근무제 및 주6일 근무제 모두, 가족 및 친구와 외식 시 소득수준을 기준으로 내용을 살펴보면, 소득수준의 차이 불문하고 모두 주중을 선호하는 것으로 나타났다. 그러나 그 비율에서는 가족과의 외식보다 친구와의 외식에 대한 주중 선호비율이 월등히 높았다. 가족구성 형태에 따라 가족 및 친구 외식시는 독신자, 부부가족 및 기타 모두 주중을 선호하는 것으로 나타났다. 그렇지만 그 선호 비율에서는 친구와 외식 시 주중 선호 비율이 월등히 높아 직장인은 주로 가족은 주말, 친구는 주중을 주로 선호하는 것으로 나타났다. 주5일 근무자와 주6일 근로자의 외식 소비 행동은 큰 차이는 없으나 그 선호 비율은 주5일 근무자의 경우 가족과 외식시 주말, 친구와 외식시는 주중으로 선호 비율이 주6일 근로자 보다 상대적으로 높게 나타나고 있음을 알 수 있다.

Keywords