DOI QR코드

DOI QR Code

A Model and Practical Example of the Thinking Extension Education Program for the Elementary Information-Gifted Students Using the Trees

트리를 이용한 초등정보영재의 사고력 신장을 위한 교육 프로그램 모형과 실제

  • Published : 2007.07.31

Abstract

The core part of education program of the gifted students in information is the thinking ability extension of the programming. We propose four phases of the education model : (1) problem understanding (2) visualization (3) symbolization (4) algorithmization. This model of four phases is applied to learn the abstract concept of recursion using the data structure of Tree. This model is verified by presenting the example of 'Hanoi Tower' to stimulate intellectual curiosity of the students and help to expand their thinking strength. Also, we show the characteristics of which the teaching subjects and learning activities have, by presenting and clarifying the type of education program, properties of the learning contents, and lower level components. The students can deepen and foster the growth of the learning contents by the students' activities of self-evaluation, and their thinking abilities are increased by the guidances of their teachers.

정보영재 교육의 핵심 내용은 프로그래밍을 위한 사고력 신장에 있다. 이 논문에서는 교육 프로그램 모형으로 4단계 - 문제이해, 시각화, 기호화, 알고리즘화 - 를 제안한다. 이 4단계의 모형은 트리 구조를 사용한 되부름의 추상적인 개념을 익히도록 하여 '하노이 타워'의 예를 통해 초등정보영재의 지적 호기심을 자극하고 사고력 신장에 크게 도움을 줄 수 있을 것이다. 또한, 초등정보영재라는 교육대상자의 수준과 특성을 고려하고, 프로그램의 유형과 학습내용의 성격, 사고력의 하위 요소를 명확하게 하여 교육 프로그램을 제작함으로써 각각의 주제와 학습 활동에 따라 어떻게 지도해야 하는지를 보다 분명하게 할 수 있다. 학생들이 자기 평가하는 활동을 통해 학습 내용을 보다 심화 발전시킬 수 있으며, 사고력의 신장은 교사의 지도를 통해 보다 강화될 수 있다.

Keywords

References

  1. 영재 교육진흥법. 법률 제6215호, 2000
  2. 정두업, 김정원, 노영욱, '중학교 정보영재 교육의 실태 및 개선 방안,' 한국정보처리학회 학회지 제9 권 제5호, pp.16-25, 2002.9
  3. 김영수, 김정원, 노영욱, '정보영재 판별과 선발 방법 연구,' 2003년 한국컴퓨터교육학회 하계학술발표대회 논문집, 한국컴퓨터 교육학회, pp.101- 106, 2003.8
  4. 최호성, '영재 교육프로그램의 개발: 반성과 비전', 2001년도 한국 영재학회 추계 학술 세미나, 영재 교육프로그램의 개발 및 평가, 한국영재학회, pp.3-23, 2001
  5. 나동섭, 초등 정보과학 영재교육을 위한 교육 과정의 개발, 인천교육대학교 석사학위논문, 2003
  6. 이혜경, 초등 정보 영재를 위한 판별법 및 교육 프로그램에 관한 연구, 인천대학교, 2003
  7. Richard F. Gilberg & Behrouz A. Forouzan, Data Structures, Thomson, pp.65-69, 2000
  8. 김지영, 창의성 신장을 위한초등학교 수학 영재학습용 프로그램 개발에 관한 연구, 인천교육대학교 석사학위 논문, 2002
  9. 김태형, 이산수학의 중요 알고리즘의 지도에 관한 연구, 인제대학교 석사학위논문, 2002
  10. 최명옥, 하노이 탑 과제를 통해 본 아동의 문제해결 과정 분석, 동덕여자대학교 석사학위논문, 1995