초등학교 과학 영재 학생의 탐구 수행 능력 분석

An Analysis of the Ability of Inquiry Performance for Students Gifted in Science in Elementary School

  • 발행 : 2007.08.31

초록

초등학교 과학 영재들의 탐구 과제 수행 능력을 평가하기 위하여 대학 부설 영재교육원에 다니는 6학년 학생 56명을 대상으로 '먼지가 건강에 어떤 영향을 미치는가?'라는 주제에 대해 탐구하도록 하였다. 연구 과정에서 학생들로 하여금 제시된 주제에 대해 적절한 방법으로 탐구 과정을 설계하고 수행하여 그 결과를 제시하도록 하였다. 학생들의 보고서를 분석하기 위해 자료 조사, 예상, 탐구 설계 및 수행, 결과 제시, 결론 도출의 5개 항목에 대한 평가 기준과 채점 기준을 개발하였다. 보고서 분석결과, 학생들은 탐구 과정 중 자료 조사 활동 능력이 가장 우수했으며, 예상 활동, 탐구 설계 및 수행, 결과 제시, 탐구 결과 및 결론 도출의 순으로 능력의 차이가 나타났다. 구체적인 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 자료 조사와 같은 기본적인 탐구 능력은 뛰어나지만 탐구 설계 및 수행, 결과 제시, 탐구 결과 및 결론 도출 등 높은 수준의 탐구능력은 부족했다. 둘째, 학생들은 자료 조사 활동에서 유난히 뛰어난 능력을 발휘하였는데, 이것은 정보화 사회의 발전에 따라 학생들의 기본적인 정보활용 능력이 향상되었기 때문으로 판단된다. 셋째, 외부에서 접한 정보를 인용하거나, 재활용은 할 수 있으나, 탐구 결과 및 결론 도출에 대한 채점 결과에서 볼 수 있듯이 그것을 자신의 것으로 소화하여 자신의 주장을 펼치는 능력은 상당히 부족하다.

The purpose of this study is to estimate the ability of inquiry performance for students gifted in science in elementary school. 56 sixth graders were included in this study. Initially, a question 'How does the dust effect on human health?' was posed to students. Then, an assessment framework for analysis of the inquiry report was developed. It is composed of 5 domains: data collection, prediction, the inquiry process, results, conclusion and presentation. The findings reveal that the students achieved high scores in the domain of 'data collection' and followed by prediction, inquiry process, results, conclusion and presentation. The results of our study are as follows : first, in spite of high scores obtained in basic inquiries such as data collection, students needed to improve their skills in prediction, the inquiry process, results, conclusion and presentation. Second, the reason why students were outstanding in data collection is that they have improved their ability to handle data in a know-ledge-based information society. Third, even though students were good at citing and applying some information, they didn't fully understand the meaning of data and exhibited weaknesses in arguing their own opinions.

키워드