Settlement of Embankment and Foundation for Concrete Track of Gyungbu High Speed Railroad (II)

경부고속철도 콘크리트궤도 토공 및 원지반 침하 (II)

  • 김대상 (한국철도기술연구원, 궤도토목연구본부) ;
  • 박성용 (연세대학교 토목공학과) ;
  • 신민호 (한국철도기술연구원, 궤도토목연구본부) ;
  • 이현정 (한국철도시설공단, 건설본부 중부권 PM팀) ;
  • 김현기 (한국철도기술연구원, 궤도토목연구본부)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

An application of concrete track is being activity processed for the construction of Korean railroad. The concrete track has an advantage to decrease the maintenance fee, but is very difficult to control the settlement of ground and embankment consisting of substructure of concrete track below the allowable settlement level. This is the reason why the measurement and evaluation of both ground and embankment settlement before the installation of the concrete track is very important. One ground, a lower subgrade, and five surface settlements are measured to understand the settlement behavior of ground and embankment settlement. The period to measure settlements was more than 1 year after the completion of embankment. In this test site, ground settlement was over during the construction of embankment, but the embankment settlement are being continuously proceeded after the completion of embankment. The settlement velocity gradually is slowing down as time goes by. This paper also analysed the reasons of abrupt settlement increase and concluded that the rainfall was one of the important reason to increase settlement rate.

콘크리트궤도는 최근 국내에 활발히 적용되고 있다. 콘크리트궤도는 유지보수 비용 저감을 꽤할 수 있다는 장점이 있으나, 콘크리트궤도 구축 후 토공에서 발생할 수 있는 침하를 허용범위 이내로 관리하는 것은 쉽지 않다. 따라서 궤도 공사 이전에 토공 침하를 측정하고 평가하는 것은 매우 중요하다. 원지반과 성토체에서의 침하 거동을 평가하기 위하여 1개의 원지반 침하판, 1개의 하부노반 침하판, 5개의 지표침하핀을 설치하여 성토 완료 후 1년 이상 동안 계측을 수행하였다. 시험개소의 경우 원지반 침하는 시공 중에 완료된 것으로 평가되었다. 그러나 성토체 침하는 성토 완료 후에도 지속적으로 발생하고 있으며, 침하 속도는 점진적으로 감소되는 것을 확인할 수 있었다. 본 논문에서는 침하급증 원인을 분석하여 강우가 침하 급증의 주요원인 중의 하나인 것을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 철도설계기준(노반편), 한국철도시설공단(2004)
  2. 고속철도설계기준(노반편), 한국철도시설공단(2005)
  3. 고속철도공사 전문시방서(노반편), 한국고속철도건설공단(2003)