Journal of the Korea Society of Computer and Information (한국컴퓨터정보학회논문지)
- Volume 12 Issue 4
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- Pages.239-248
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- 2007
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- 1598-849X(pISSN)
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- 2383-9945(eISSN)
Design and Control of Security Ticket Based CERT/CC System for Quantified Incident Management
정량적 침해사고 관리를 위한 Security Ticket 기반의 CERT/CC 설계 및 관리
- Published : 2007.09.28
Abstract
There's been a difficulty for general corporate to adopt recent incident response study because those studies focus on nation wide CERT Coordination Center or large organization aspect. This study is focus on study and design on security ticket based CERT system through analysis Security management's threat element, attack element, response element and it also help general corporate establish incident response process that is adjusted on IT operation. Confirmed CERT model's effectiveness and effect of quantitative Security incident management way that propose executing Security incident response experiment on the basis of this way. This study which provides general corporate oriented CERT model can be used to improve corporate's capability of responding incident by quantified management technique and select incident response SLA indicator. Already, formation which operate CERT can heighten corporation's information protection level by measure Security incident response result as metrical and analyze and improve problem continuously.
최근까지의 침해사고 대응에 대한 연구는 국제적 침해사고대응팀(CERT/CC)과 국가 또는 대형기관의 침해사고대응팀(CERT)의 유형을 중심으로 연구되어 일반기업 환경에 적용하기에는 어려움이 있었다. 본 논문에서는 일반기업의 IT 운영환경에 적합한 침해사고 대응절차를 수립하고, 침해사고 관리의 위협요소, 공격요소, 대응요소를 분석하여 Security Ticket을 기반으로 하는 침해사고 관리시스템의 설계 및 관리방안을 연구하였다. 이 방안을 토대로 침해사고 대응실험을 실시하여 제안한 CERT 모델의 유효성과 정량적 침해사고 관리방안의 효과를 확인하였다. 본 연구결과를 통해 일반기업에서는 CERT를 조직하여 체계적으로 관리함으로써 기업의 정보자산을 안전하게 보호할 수 있으며, 이미 CERT를 운영하는 조직에서는 침해사고 대응결과를 계량적으로 측정 분석하여 문제점을 개선함으로써 기업의 정보보호 수준을 높일 수 있다.