A Study on the Relationship between University Taekwondo Player's Sociality Factors and Coaches' Multidimensional Leadership

대학 태권도 선수의 사회성요인과 코치의 다차원적 리더십의 관계에 관한 연구

  • Published : 2007.02.28

Abstract

Under the hypothesis that social behavior appears with personal differences. this study tried to make it clear that sociality factors are precedence variables, through characterization of the relationship between university students' sociality factors and multidimensional leadership factors. To achieve this goal, we have selected as a population university Taekwondo players participating in playing currently in 2006, sampled 228 subjects using the convenience sampling, and then finally used their data. Data were processed through descriptive analysis, factor analysis reliability analysis, correlation analysis and multiple regression analysis using SPSS 12.0, and conclusions were drawn as follows. Through such a process and method, we have yielded the following results. First, the responsibility our of the sociality factors appears to have significant influence on the types of training & direction, positive feedback, and social support at the level of p<.001, on the type of authoritative behavior at the level of p<.01, and on the type of democratic behavior at the level of p<.05. Second, the sociability out of the sociality factors proves to have significant influence on the type of training & direction at the level of p<.05. Third, the planning out of the sociality factors turns out to have significant influence on the type of social support at the level of .001, and on the types of democratic behavior and authoritative behavior at the level of p<.01.

이 연구의 목적은 사회적 행동이 개인차에 의해서 나타난다는 가정 하에 대학생의 사회성 요인과 다차원적 리더십 요인과의 관계규명을 통하여 사회성 요인이 선행변인임을 밝혀보고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구대상은 2005년 현재 태권도 선수활동을 하고 있는 대학 태권도 선수를 모집단으로 선정하였으며, 조사대상에 대한 표집은 편의표본추출방법을 사용하여 228명의 자료를 최종적으로 활용하였다. 이와 같은 절차와 방법으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 사회성요인 중 책임감은 p<.001수준에서 훈련과 지시형, 긍정적 피드백형, 사회적 지지형, p<.01수준에서 권위적 행동형, p<.05수준에서 민주적 행동형에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사회성요인 중 사교성은 p<.05수준에서 훈련과 지시형에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 사회성요인 중 계획성은 p<.001수준에서 사회적 지지형 p<.01수준에서 민주적 행동형, 권위적 행동형에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords