Analysis by Bat Symbol of Paintings and Crafts in late-Joseon Period: Focused on museum collections

조선후기 박쥐상징 회화와 공예품의 분석-박물관 소장품을 중심으로

  • Published : 2007.06.30

Abstract

This thesis is focused on the bat symbol, especially prevalent crafts’ pattern in late Joseon period on museum collections. For the use and reperception of them, I am aimed for appropriate analysis of bat symbol by co connotation which reflects the characteristics on number.plastic.color symbol. This point of view, bat idea and bat paintings in Joseon period will be the source of meanings to the denotation of bat patterns. In the museum collections, bat paintings and patterns are calculated 324 objects. By functional classification, the bat patterns on dwelling-crafts for the royal and for the people will be discussed. In result, the bat paintings were only a few, however, usually connoted Taoist hermit with super-natural powers.longevity.protector of Lightning-God.praying for long life, which were based on Taoism. Meanwhile the bat symbol of dwelling-crafts for the royal projected the longevity and prosperity of king and queen. By he Five Blessings and good auspices in Ching dynasty, number of '5.4' implied 'Five Blessings', Through the correct recognition of homo-phone, "a bat(蝠, fu)=happiness(福, fu)$\rArr$five bats(五蝠)$\rArr$Five Blessings(五福 )." In the case of bat symbol on the dwelling-crafts for the people, especially its for women, it expressed on the metal-decoration of furniture and paper-crafts. In the metal-decoration, the signified of bat symbol were expellant-evil('guard') that of characteristic signifier, white-silver color, number '1' and 'flying-type'. The bat symbol on paper-crafts for the people signified 'double happiness'.harmony.sons with number of '2', 'Five Colors' and the transformation of 'flying-type'. Accordingly, the bat symbol on the dwelling-crafts for the people marked 'happiness and guard', because the people had concrete cognition the bat symbol as a denotation of 'happiness and 'guard' by itself

본고는 박물관 소장 조선후기 박쥐상징 회화와 공예품의 특징적 경향에 따른 잠재적 활용 및 재인식을 배경으로, 박쥐상징 공예품의 원천적 의미를 조선시대의 박쥐관념과, 이와 연관된 박쥐상징 회화의 의미체계에 두고, 그 외연과 내포적 함의관계를 조형.숫자.색채상징의 특성으로 분석하는데 목적이 있다. 박쥐상징 공예품은 소장연원이 분명한 박물관 소장품을 분류, 주생활 공예품으로 한정하였고 궁수용.민수용으로 구분하여 분석해 보았다. 조선시대의 박쥐관념은 박쥐의 형태적.생태적.어원적 속성을 기반으로 긍정적.중간적.부정적 측면이 공존하였다. 또한 박쥐상징 회화는 그 예가 드물었으나, 대개 박쥐의 형태적.생태적 속성에 대한 긍정적 관념을 바탕으로 한 도교의 의미체계와 결부, 신선.장생.천신의 수호자.장수의 축원을 의미하였다. 한편 궁수용 주생활 공예품의 박쥐상징은 회화의 의미체계와 연관된 장수의 상징물로, 왕실의 만대장수 및 번영을 축원하였다. 이러한 상징의미는 청나라 황실의 길상풍속인 오복관념의 동음이자에 의거, 숫자상징 '5'.'4' 와 '수자변형문' 의 결합을 기본으로 한 '박쥐[蝙蝠]$\rArr(蝙)蝠$\rArr$$\rArr$五福' 와, 숫자상징 '1'을 특성으로 蝠倒$\rArr$福到$\rArr$福運의 도래' 를 함의하였으나, 보다 장수 상징에 치중하는 경향을 나타냈다. 이에 비해서 민수용 주생활 공예품은 대부분 여성용 가구류의 금구장식과 지공예품에 등장하였다. 금구장식의 박쥐상징은 백색-은색의 색채상징과 숫자상징 '1' 의 '비행형' 을 특성으로 길상적 오복관념과 벽사적 '지킴이'를 의미하였다. 또한 지공예품의 박쥐상징은 박쥐 1쌍의 숫자상징 '2'와 삼태극의 결합형식을 기본으로, 오색의 색채상징 특성을 통해서 '쌍복' 과 여성들의 현세적 염원인 화목, 다남자의 기본적 측면을 투영하였다. 이러한 민수용 주생활용품의 박쥐상징은 도교적 의미체계나 길상적 동음이자보다는 외연의 시각적 이미지에 즉각적으로 반응하는 '박쥐$\iff$복.지킴이' 로 볼 수 있었다.

Keywords